איתור כספים אבודים לפי תעודת זהות

הדבר המתוק ביותר שאפשר לצפות לו הוא גילוי כסף שכלל לא ידעתם או לא זכרתם על קיומו. זה קצת כמו לרוקן את הכיסים של הג'ינס או לפתוח בפעם הראשונה את קופת החיסכון. הכספים הללו תמיד מגיעים בזמן הנכון ותמיד יהיה בהם שימוש. איך מאתרים כסף אבוד לפי תעודת זהות?

 

חשבונות רדומים: למה זה קורה?

ייתכן שלא ידעתם זאת, אבל כשאתם מנויים או לקוחות לאחד הגופים הפיננסיים במדינת ישראל ולא ביצעתם כל פעולה או יצרתם קשר עם הארגון במשך כשנתיים, חשבונכם יוגדר כ"רדום". זאת אחרי שגם הגוף הפיננסי בעצמו ינסה ליצור עמכם קשר ולא יצליח. ייתכן שמאז החלפתם מספר טלפון, ששהיתם תקופה ארוכה בחו"ל ועוד. כשנבצר מהארגון להשיג אתכם, הוא יעביר את הכספים לקופת המדינה ושם הם יישארו עד שתצרו קשר ותמשכו אותם.

 

חשבונות אבודים

זוהי הסיבה שרבים גם מגלים להפתעתם כי קרובי משפחתם כמו הורים או אחים השאירו אחריהם חשבונות אבודים: הארגון הפיננסי לא עודכן בפטירה, ניסה ליצור קשר עם הלקוח ומשלא עלה בידו לעשות זאת, הפך את חשבונו ל"רדום" עד שיגיעו לדרוש אותו.

מקרים כאלה ועוד רבים אחרים הם תוצאה של כ-10 מיליארד שקלים אבודים שנמצאים כיום ללא דורש. מעבר להם, ישנן משכורות עבר שלא שולמו, פקדונות לפנסיה מעבודה ישנה או קופת גמל, אגרות חוב, קרנות נאמנות, פוליסות ביטוח, חשבונות בנק ישנים ועוד.

 

אז איך מוצאים את ששלנו ודורשים אותו בחזרה?

בשנת 2016 השיק משרד האוצר את אתר "הר הכסף" בו יכול הציבור הישראלי לקבל את נתוניו האישיים בנוגע לחסכונות והכספים שנצברו לו ולמשוך אותם מהמקום בו הם נמצאים. המערכת מאפשרת לחפש גם כספים של נפטרים, כך שגם אם הייתה להם צוואה מסודרת וגם אם לא, תוכלו להיות בטוחים שאף נכס של המנוח לא נותר מאחור.

 

איך משתמשים בהר הכסף?

זה כמובן פשוט מאוד ומצריך מכם רק שני פרטים: הראשון הוא תעודת זהות והשני הוא תאריך ההנפקה של התעודה. אם אינכם יודעים מהו, תוכלו להסתכל על החלק הקשיח של התעודה (זה שנמצאת בו תמונת הפספורט שלכם), התאריך נמצא שם.

 

מדוע נדרשת בדיקה עם תעודת זהות?

אתר הר הכסף הוא אתר ממשלתי מאובטח ומוגן שבו כל אזרח ישראלי יכול להשתמש ולצפות בנתונים אישיים חשובים. האתר איננו צובר או מאחסן את המידע שהוזן אליו והוא "אוסף" את הפרטים המתאימים מכל הגופים הפיננסיים ומציג לכם אותם. כדי לוודא שאלו באמת החוסכים שמבקשים לצפות במידע עבור עצמם, נדרשים סימני זיהוי רלוונטיים שרק בעלי תעודת הזהות יכולים למסור.

 

כספים וחשבונות של אדם שנפטר

מי שיהיה מעוניין לבדוק כספים וחשבונות של אדם שנפטר, יצטרך להשתמש בתעודת הזהות של המנוח ולמסור את תאריך הנפקת תעודת הזהות שלו. הזנת הפרטים תציג מיד את כל הנכסים הפיננסיים שקיימים למנוח והיכן הם נמצאים, כך שתוכלו לפנות לגופים הרלוונטיים ולברר בנוגע לפרוצדורת המשיכה.

 

מידע חשוב למאתרי הכספים

חשוב להדגיש – באתר הר הביטוח של משרד האוצר הנתונים המוצגים חלקיים בלבד. הם מציגים את המקום שבו קיים נכס פיננסי כלשהו, אך לא את הסכום הצבור או את פרטי הלקוח והחשבון בשום מקרה. כדי לקבל את הפרטים הללו, תצטרכו בכל מקרה לפנות לגוף הרלוונטי ולמסור את אמצעי הזיהוי המתאימים.

אם מדובר באיתור כספי נפטר, תצטרכו לספק את תעודת הזהות ותעודת הפטירה על מנת לקבל אינפורמציה מתאימה. אם קיימים לאותו החשבון או אותה הקופה מוטבים נוספים, ייתכן שהגוף על פי מדיניותו ונהליו ידרוש שהמוטב עצמו יפנה לקבלת המידע.

 

איתור כספים שקיימים בחברות ביטוח

עם השנים חברות הביטוח משתנות: מתמזגות, משנות את שמן או נסגרות. אם אתם לא יודעים איזו חברה מחזיקה כרגע בפוליסה שלכם, תוכלו לבדוק זאת על פי תעודת הזהות ולהבין מיהן החברות שבהן יש לכם פוליסות. התוצאות מניבות את השמות המעודכנים של החברות המנהלות את הפוליסות שברשותכם ואת פרטי ההתקשרות איתן.

 

איתור כספי מעסיקים בעבר

ייתכן שבעבר הופקדו לכם כספים לקרן פנסיה מעבודות שעבדתם בהן בעבר. דרך הר הכסף תוכלו למצוא כספים ששמורים לכם בקופות גמל, חשבונות פנסיה שנזנחו ולא העברתם למקום העבודה הבא וגם ביטוחי מנהלים אם היו לכם ונשכחו.

 

מציאת חשבונות בנק ישנים או רדומים

במרוצת השנים אנחנו פותחים חשבון צעיר, עוברים עם הגיוס לבנק אוצר החייל, מחליפים עבודות, מטיילים בחו"ל, נישאים ופותחים חשבון בנק משותף, מקימים עסק ועוברים לחשבון עסקי חדש ועוד. במצב זה, החשבונות הישנים שלכם נותרו מאחור ללא דורש וייתכן שקיימים בהם עדיין כספים בלתי מנוצלים. איתור כספים אבודים לפי תעודת זהות יאפשר לכם לצפות בחשבונות הקיימים לכם.

יש לפנות לבנקים הרלוונטיים כדי להבין האם חשבונות אלו מכילים סכומים כספיים שתוכלו למשוך. במידה ולא, תוכלו לפעול על מנת לסגור אותם למען הסדר הפיננסי התקין.

 

מה ניתן לעשות באמצעות הר הכסף?

איתור כספים לפי תעודת זהות מאפשר לכם לבדוק במהירות ובפשטות מה קיים לכם והיכן. במילים אחרות, זהו הצעד הראשון לקראת התארגנות פיננסית טובה ויעילה, כפי שלא היה ניתן לבצע בעבר בעקבות המיסוך שהתקיים בגופים הפיננסיים השונים ודרכי התקשורת המיושנות שלהם עם כל הלקוחות.

הר הכסף הוא מערכת חינמית בה ניתן לאתר כל חיסכון על פי תעודת זהות ותאריך הנפקה ולקבל החלטות מתאימות: לסגור קופה, לאחד בין קרנות הפנסיה לקרן אחת, למטב את דמי הניהול על פוליסה מסוימת וגם להעביר כספים קיימים לקרנות חדשות אם תרצו בכך.

 

הליכי משיכת הכספים וביצוע פעולות נוספות

בעוד שההתנהלות מול הר הכסף פשוטה וחינמית, עליכם לזכור שהליכי משיכת הכספים אינם כאלה. מדובר בבירוקרטיה מתישה ולעתים ממושכת, שעשויה להשתנות מארגון לארגון בהתאם לנהליו והחוקים שחלים עליו. כך למשל, לקופות גמל ישנה מדיניות שונה וחריגה בנוגע למשיכת סכומים קטנים יחסית, לעומת משיכת כספים צבורים בחשבון בנק ישן שתוכלו למשוך בקלות ובעמלה נמוכה.

כל פעולה תדרוש אמצעי זיהוי רלוונטיים מעבר לתעודת הזהות, חתימה על טפסים ויצירת קשר עם מספר מוקדים או נציגים בתוך הארגון עצמו. כאשר מדובר בביצוע איתור כספים אבודים לפי תעודת זהות לנפטר, נכנסים לתמונה גם חוק הירושות, צו ירושה וצוואה שמספקים דרכים חוקיות ואחידות למשיכה תחת תנאים המתמקדים ביורשים החוקיים בלבד.

 

מלווים אתכם עד שהכסף אצלכם ביד!

כדי שתוכלו לדעת מה בדיוק קיים לכם, היכן, מהם הסכומים וכיצד למשוך או להעביר את הכספים הקיימים, מומלץ שתקבלו סיוע מקצועי מטעם סוכני ביטוח או יועצים מנוסים ומוסמכים שעושים זאת למחייתם ובאופן שירותי ונגיש לכל דורש.

 

לסיכום

אצלנו בהר הביטוח הפרטי תוכלו לקבל את כל הכספים הקיימים לכם בתהליך נוח, פשוט ואף קצר יותר מזה שתנהלו לבד. במתן אישור דרך ממשק האתר שלנו, תוכלו להעניק לנו הרשאה לצפייה בנתונים הקיימים לכם בהר הביטוח, כאשר אנו נבצע עבורכם את יתר העבודה: נפנה לכל הגופים בהם קיים לכם חיסכון כלשהו, נברר מהם הסכומים האמורים ונציג לכם את כל הנתונים באופן ברור ובהיר, כך שתקבלו החלטה מתאימה.

החלטתם למשוך את הכספים, להעביר אותם או לסגור את אחד החשבונות? נוכל לעשות זאת עבורכם בתהליך מקצועי ויעיל, שמסיר מכם את כל ההתעסקות הבירוקרטית ומפקיד בידיכם את כל הכספים.

מידע נוסף על הר הכסף

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן