הר הכסף לאדם שנפטר

פטירה היא עניין כואב והדרך לריפוי הנפש לא תמיד קלה. ועם זאת, אין מנוס מלהתחיל ולטפל בהרבה מאוד עניינים בירוקרטיים שאותו אדם השאיר אחריו. האם ידעתם שתוכלו לבדוק בקלות מכל מחשב או סמארטפון כמה חשבונות בנק וחסכונות קיימים לאותו נפטר? האם ידעתם שאפשר בלחיצת כפתור פשוטה, להתוודע לחשבונות עבר, פוליסות ביטוח עם רכיב חיסכון, קרנות פנסיה וקופות גמל? האם בכלל ידעתם שאפשר וצריך לפנות לחברות הללו במטרה לשחרר את כספי הנפטר?

 

איך זה שלא ידענו קודם?

אנשים רבים בישראל מגלים לתדהמתם שהוריהם או סבותיהם השאירו אחריהם חסכונות ופיקדנות שאיש לא ידע על קיומם. החשבונות הללו מתגלים בדיעבד, כאשר בודקים אותם באמצעות פרטי הזיהוי האישיים של הנפטר וכעת צבורים בהם כספים שאפשר לשחרר ולהשתמש בהם. אז איך זה בעצם קרה?

המאות ה-20 וה-21 מציעות התנהלות חיים מאוד דינמית. לאורך חיינו אנו עובדים ומחליפים מספר עבודות, מצטרפים לתוכניות פיננסיות שונות כמו הבנק, הביטוח, בית ההשקעות, קופת הגמל, הפנסיה וקרן מנהלים, מקימים חשבון בנק צעיר ובהמשך מקבלים אחד שונה מהצבא, מתחתנים ומקימים חשבון משותף, יוצרים חסכונות לתקופת זמן ארוכה, מצטרפים לתוכניות הביטוח ממקום העבודה ועוד. במקביל לכל אלו, אנחנו מנהלים חיים עשירים במשפחה, חברים, קריירה, תחביבים, פנאי ומה לא.

 

מיליארדי השקלים האבודים שלא ידעתם עליהם

בטווח הזה שבין התנהלות אישית לתהליכי חיים, זורמת המון בירוקרטיה שרובנו לא מתעסקים איתה בשגרה. מה הפלא שאנחנו שוכחים מאותו חיסכון שפעם פתחנו בהמלצת הבנקאי או קרן הפנסיה הנשכחת ממקום העבודה הראשון? כל אלו נזנחים אט אט במרוצת השנים ולפעמים אנחנו פשוט שוכחים מהם. ארגונים פיננסיים ידועים כמו הבנק או חברות הביטוח לא ממהרות לעדכן אתכם בנוגע לכספים שלכם וכך במצב של פטירה, קרובי הנפטר והיורשים שלו כלל לא מודעים לכל הכספים שנמצאים ברשותו וכעת מגיע להם לקבל.

הבעיה הזו העסיקה באופן מיוחד את משרד האוצר ורשות שוק ההון לאורך כל העשור הקודם. אנשים רבים כלל לא ידעו שעליהם לפנות לחברה מסוימת כדי לסגור את החיסכון, החשבון הרדום או התוכנית הפעילה ולמשוך מהם את הכספים בעקבות הפטירה. על פי בדיקת המדינה, מיליארדי שקלים נותרו בכל החשבונות הללו שהפכו רדומים ואין להם כל דורש. מסיבה זו הוקם אתר הר הכסף, שמאפשר לאנשים לבדוק מהם החסכונות והקופות שקיימים לנפטר ולפעול על מנת לחלץ מהם את מה שנשאר בפנים.

 

הבנקים וחברות הביטוח לא ממהרים לעדכן

למעלה מ-450 אלף חשבונות בנק רדומים התגלו בשנת 2016, עם פתיחתה של יוזמת הר הכסף וחשפו סכומים בלתי מבוטלים, חלקם הגדול שייך לאנשים שנפטרו. חשבון בנק רדום מוגדר על פי הבנקים ורשויות המדינה כחשבון שלא בוצעה בו כל פעילות לאורך שנה ומעלה והסכום בו גדול מ-1,000 שקלים. על פי הנחיית המדינה, מוטלת החובה על הגופים הפיננסיים כמו הבנק או קרן הפנסיה לאתר את הלקוחות שיש להם חשבון רדום במשך שנה נוספת. משלא הצליחו לאתר את הבעלים החוקיים, החשבון פשוט נזנח.

 

יוזמת משרד האוצר לאיתור כספים אבודים

אתר הר הכסף שפועל מטעם משרד האוצר מאפשר לכל אזרח להתוודע לכספים האבודים של קרוביו שנפטרו ולקבל מידע שקוף ומהימן בנוגע לגופים שבהם נמצא הכסף, במטרה לפנות אליהם ולדרוש את משיכת הכספים. עד ליוזמה זו לא היה ניתן לדעת היכן נמצאים הכספים ולכן אנשים רבים גם היום עדיין אינם מודעים לאפשרות הבדיקה ולכספים שאולי מגיעים להם. בשעת משבר כלכלי כה גדולה בעקבות נגיף הקורונה, בדיקה זו הופכת לחיונית מאוד ועשויה להציל נפשות מתקופה קשה, לשקם עסקים שנפגעו ולקבל מרחב נשימה להתנהלות הכלכלית האישית בתקופה הקרובה.

 

מצאנו חיסכון של אדם שנפטר. ומה עכשיו?

אז מיהרתם להיכנס לאתר הר הכסף ואיתרתם חשבון בנק, חיסכון או ביטוח עם רכיב חיסכון שיש בהם כספים. מה הלאה?

כאן למעשה מסתיימת עבודתו של משרד האוצר, ששם לעצמו למטרה בסך הכל לעדכן אתכם במה שקיים ולספק מידע רלוונטי לאנשים מכל הסוגים, כולל אותם יורשים של אנשים שנפטרו. אלא שהידיעה לבדה לא מספיקה וכעת דורשי הכספים צריכים לדעת כיצד לפנות לאותם גורמים ולמשוך את הכספים שמגיעים להם.

על פי חוקי הירושה בישראל, עיזבון של נפטר ללא צוואה יעבור ליורשיו החוקיים: בן או בת הזוג, ילדים (כולל מאומצים), נכדים, נינים, הורים, אחים, אחיינים, דודים, סבים וצאצאים. על פי החוק, בני זוג נשואים יורשים את הרכוש המשותף ואת מחצית דירת המגורים המשותפת. שאר העיזבון מחולק על פי סדר הירושה שנקבע בחוק, לפיו ילדים קודמים להורי הנפטר והורי הנפטר קודמים לסביו. החלוקה בין הילדים מתרחשת באופן שווה.

כעת תוכלו לפנות עם המידע שברשותם לארגון הפיננסי המתאים, למסור את פרטי התיק ולהעביר לאותה החברה את תעודת הפטירה.

אלא שלא תמיד די בכך, משום שעשויים להתעורר אינספור מצבים שמצריכים בדיקה מעמיקה של אותו חשבון או הפוליסה, לפעמים נדרשת בדיקת המשך מול סוכן ביטוח במסלקה הפנסיונית כדי לאתר חסכונות נוספים, לוודא שהביטוחים שברשות הנפטר כללו רכיבים מסוימים שכעת היורשים זכאים להם, איך ומתי ועוד. משרד האוצר עצמו לא מספק ליווי בפנייה לגורמים הללו, מה שמסבך את תהליך קבלת הכספים ומוסיף עוד ועוד בירוקרטיה, שאלות והתעסקות לא וודאית עבור קרובי המשפחה.

 

אתר הר הכסף הפרטי: כך תמשכו את כספי הנפטר

כדי לספק את "מענה ההמשך" הרלוונטי, הוקם אתר הר הכסף הפרטי. אתר זה מתממשק ישירות לאתר הר הכסף של משרד האוצר ובו ניתן לקבל את כל נתוני הכספים של אותו נפטר אך גם להשתמש בשירות מקצועי לטובת הליווי והפנייה לכל הגופים הרלוונטיים. אתר הר הכסף הפרטי יגיש לכם דו"ח המלצות מסודר המפרט את כל החסכונות והחשבונות הרדומים ויסביר לכם כיצד לפנות הלאה לגופים המתאימים ואיך לקבל מהם את כספיכם.

בנוסף פועלים לרשותכם סוכני ביטוח מקצועיים שיוכלו לייעץ ולכוון אתכם בהתאם להוראות החוק ודרכי הפעולה הנפרדות של כל אחד מהגופים הפיננסיים במדינת ישראל. פועל יוצא של השירות הוא גילוי נוסף של תוכניות חיסכון, קרנות או השקעות שטרם נתגלו.

 

ליווי מקצועי לאורך כל התהליך מטעם הר הכסף הפרטי

נכון להיום, עדיין קיימים מאות אלפי חשבונות, חסכונות וביטוחים בעלי רכיבי חיסכון שטרם אותרו. איש איננו מנסה לפעול במטרה לשייך אותם ליורשים במצב של פטירה וכך נוצר מצב של חוסר איזון בין הכספים שברשות המדינה לגבי הזכאות לקבל אותם. בכניסה לאתר הר הכסף הפרטי תוכלו לקבל מידע מפורט כולל ליווי מקצועי למשיכת כל הכספים, בתוספת כל הפעולות הנדרשות כדי לסגור את החשבונות הרדומים שהותיר אחריו אדם שנפטר.

בזכות אתר הר הכסף הפרטי תוכלו לברר מהם סוגי החסכונות הפנסיוניים שהיו קיימים לנפטר, כמו קרן פנסיה, קרנות השתלמות, גופת גמל או פוליסות ביטוח שונות ולהבין באילו גופים פיננסיים הכסף הופקד. האתר יאפשר לכם לקבל תמונת מצב מדויקת של כל אחד מהסכומים וכיצד למשוך אותם, מה שיסייע לכם להגיע לרווחה גדולה יותר ולמצות את זכויותיכם בעקבות הפטירה המצערת.

הר הכסף לאדם שנפטר

מידע נוסף על הר הכסף

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן