איתור חשבון בנק רדום – כך עושים את זה צעד אחרי צעד

"החיים הם תקופה קשה", קובע הקומיקאי חנוך דאום וכולנו יכולים לחייך ולהנהן בהסכמה. החיים נעים קדימה באינספור דרכים, משתנים ומתפצלים, עד שלפעמים קצוות פתוחים, כמו חשבון בנק רדום שנזנח ונשכח עם השנים נותר מאחור עם כספים שאולי מגיעים לכם. 

 

חשבון בנק רדום – מהו בכלל?

חשבונות בנק של קרובים שנפטרו, חסכונות שלא ידעתם שקיימים לכם, חשבונות שעברו לניהול בחברת ביטוח או בית השקעות (לאור החלטות וועדת בכר בשנת 2005) ועוד מצבים שונים, עשויים לגרום לכך שישנו חשבון בנק רדום שכלל לא ידעתם עליו. 

על פי ההערכות, ישנם למעלה מ-400,000 חשבונות ופקדונות "רדומים", שלא בוצעה בהם תנועה במשך תקופה ארוכה. הנהלים בבנק קובעים שיש ליצור קשר עם הבעלים על חשבונות שלא בוצעה בהם תנועה במשך תקופה של מספר חודשים טובים, אלא שאם הבנק לא הצליח במשך כחודשיים ליצור קשר עם הבעלים, הוא מגדיר את החשבון כחשבון רדום. 

 

יתרתכם בבנק: 9 מיליארד שקלים חדשים

בשנת 2016, משרד האוצר העריך שקיימים כ-9 מיליארד שקלים שנמצאים בחשבונות בנק רדומים שקיימים בבנקים השונים ומעולם לא נדרשו. זוהי אחת הסיבות לכך שהוקם האתר הממשלתי "הר הכסף", שפתח לראשונה את האפשרות בפני הציבור לאתר את חשבונות אלו ולבצע בהם פעולות, כל עוד מדובר באנשים בעלי זכויות באותו החשבון. אבל מיהם אותם בעלי זכויות? חכו, עוד נגיע לזה.

 

הבנקים לא יעשו עבורכם את העבודה

אז היכן הבנקים בכל הסיפור? מדוע הם לא מרימים את הכפפה ופונים לקרובים של בעלי החשבון לאחר שלא הצליחו ליצור קשר עם הבעלים המקוריים? נכון להיום, הודות להר הכסף הממשלתי של משרד האוצר ובעיקר הודות לאתר הר הכסף הפרטי שמציע שירות אישי מקיף בהרבה, ניתן לאתר כ-95% מבעלי אותם חשבונות. אלא שהבנקים מצידם, לא מנסים לעורר מודעות לנושא ולתרום למציאה עצמאית של בעלי החשבונות. הפיקוח על הבנקים קיווה שהציבור יהיה מעורב יותר, אבל הציבור, למרות הכל, לא תמיד מודע לנתונים שהצגנו כאן בפניכם. מובן שכולנו חולמים להתעורר בוקר אחד ולגלות קופת חיסכון חבויה או דוד עשיר מאמריקה עם ירושה מתוקה, אבל גם מבינים שהסיכויים הם לעולם לא לטובתנו. ואם הבנק בכלל לא מציע לבדוק, למה בכלל שנעשה זאת?

וכאן זה המקום להדגיש: הבנקים בישראל אינם שותפים ליוזמת הר הכסף ואינם מעוניינים לאתר חשבונות בנק רדומים. מעבר להערכת 95% האחוזים שמהווים את הבעלים על החשבון, במשרד האוצר ומשרד המשפטים מעריכים ש-20%-25% מהחשבונות יאותרו בסופו של דבר על ידי האפוטרופוסים. לכן מוטב תמיד לבדוק באופן אישי ולא להמתין ליוזמה מטעם הגופים הפיננסיים הגדולים. מי יודע, אולי תגלו בסופו של דבר שהבלתי יאומן קרה ושיש לכם בכל זאת זכות בחשבון רדום עם סכום נאה שרק מחכה לכם?

 

מי זכאי למשוך כספים מחשבון רדום?

הגיע הזמן לבדוק מיהם הזכאים, או היורשים של החשבון הרדום. חוק הירושה בישראל קובע שכל חשבון בבעלות מנוח, יועבר ליורשיו החוקיים. אם מצאתם חשבון שכזה שפתחו הוריכם בעבר, או האפוטרופוסים שלכם, גיליתם קופת חיסכון שנוצרה על שמכם בחשבון של קרוב וכד', כדאי לסגור את הסוגיה מכל הקצוות ולבדוק האם קיימות גם קרנות, קופות גמל, תכניות ועוד. כדי לדרוש את הכספים תידרשו כמובן להציג תעודת פטירה. 

לפי סדר הירושה שנקבע בחוק, קיימת זכות ראשונים לבן הזוג של הנפטר וילדיו. בן הזוג מקבל מחצית מהכסף ואילו הילדים מתחלקים במחצית שנותרה באופן שווה. הורים, אחים או אחיות של מנוח זכאים לחלוקה בכל העיזבון הקיים, כל עוד הנפטר לא הותיר אחריו בן/ בת זוג וילדים. מאחר וחשבון בנק רדום הוא מצב שמבטא תקופת זמן ארוכה מהרגע שהופסקה פעילות בחשבון ועד חשיפתו מחדש, הוא מועבר לאפוטרופוס הכללי למשך מספר שנים וממתין לדרישת היורשים. בעיזבונות של נפטרים, קיים חלון זמנים שלאחריו העיזבון יעבור למדינה. אלא שבחשבונות בנק רדומים, עדיין מתאפשר לציבור לפעול לפרק שנים ארוך כדי לאפשר ליורשים לקבל את כספם. 

 

איתור חשבון בנק רדום צעד אחר צעד

בעבר צוטט חבר הכנסת איתן כבל, באומרו שצריך לעודד את הציבור לבדוק האם יש להם כספים שלא ידעו עליהם, משום שזה עשוי להתברר כרווח הגדול ביותר שאפשר לעשות בדקה. איגוד הבנקים צוטט באומרו שהר הכסף הוא אופציה שמספקת את המענה המדויק לסוגיה והצורך שהתעורר. לפיכך, אין כל סיבה שלא תבדקו גם אתם האם קיים לכם חשבון רדום שאינכם יודעים עליו. 

 

כך תבדקו באתר הר הכסף הפרטי

נכנסים לכתובת האתר https://silver-mountain.co.il

במסך הכניסה תתבקשו להזין את פרטי הקרוב, שעשוי להיות על שמו חשבון בנק רדום: שם פרטי ושם משפחה, מספר תעודת זהות וטלפון, כך שיהיה ניתן לעדכן אתכם ישירות בפרטים ולהנחות אתכם בקלות, אם אכן תמצאו חשבון שכזה. 

לאחר מכן ייפתח חלון ובו עליכם לבחור כיצד תרצו להזדהות – האם באמצעות פרטי כרטיס אשראי או על ידי תאריך הנפקת תעודת הזהות. אנו ממליצים על האופציה השנייה, מאחר והיא מספקת נתון חסר משמעות, שבו אנשים אחרים שמעוניינים להזיק לכם לא יוכלו לעולם להשתמש. 

לאחר שתזינו את הפרטים, ייפתח חלון נוסף ובו תתבקשו לענות על שתי שאלות שנוגעות ליציאתכם מהארץ והנפקת דרכון בשלוש השנים האחרונות. 

במסך הבא ממתינה הצהרה שעליה תתבקשו לחתום, המייפה את כוחם של הר הכסף לבצע עבורכם חיפוש איכותי, אמין ומקיף שבסופו תקבלו את מלוא הנתונים בנוגע לחשבונות בנק רדומים שייתכן וממתינים לכם. החתימה מבוצעת בקלות דרך מסך הטאצ' בסמארטפון שלכם, באמצעות פד הלפטופ או גרירת העכבר על החלונית הלבנה המופיעה מתחת להצהרה. בסיום, לחצו על המשך.

כעת תתבקשו לספק פרטים שיסייעו לזהות אתכם ולוודא שזהותכם אותנטית. הסיבה לכך היא הרצון להימנע ממתחזים, שעלולים להחזיק בפרטים הבסיסיים שנדרשו עד כה ולחשוף במקומכם את המידע החשוב והדיסקרטי. תידרשו למלא את שם ביה"ס היסודי בו למדתם, שם משפחתה של אמכם לפני הנישואין, יישוב עדכני ונתונים סטטיסטיים נוספים: שנת לידה, דוא"ל ושכר ממוצע. 

בשלב הבא, המאגר המקצועי שלנו כבר יזהה חשבונות או ביטוחים (מאתר הר הביטוח) שנמצאו על שמכם, או על שמם של אלו שמילאתם את פרטיהם. תידרשו לחתום פעם נוספת ולסיים את ההליך בלחיצה על הלחצן הכחול. וזהו זה! המומחים של הר הכסף יחזרו אליכם בהקדם האפשרי, לאחר שיבצעו חיפוש מקצועי וקפדני של כל החשבונות הרלוונטיים. תקבלו דו"ח מפורט ומסודר עם כל הנתונים ובנוסף, תוכלו לקבל מאיתנו הנחיות מלאות להתנהלות מול הבנק או בית ההשקעות בהם מוחזק החשבון וכיצד מושכים מהם את הסכום הצבור. 

 

חשוב שנדגיש

אתר הר הכסף הפרטי הוקם במטרה לענות על צרכים אישיים רחבים בהרבה מאלו שמסופקים על ידי אתר הר הכסף הממשלתי של משרד האוצר. בבדיקה מולנו, תקבלו את מיטב הנתונים והכלים המקצועיים לטיפול בנושא חשבון בנק רדום שהתגלה לרבות דרכי הטיפול בכספים נזילים, פקדונות, מסלולי השקעה ועוד. בתקופה כלכלית קשה ובלתי צפויה שכזו, אנו מקווים שתאתרו בהקדם חשבונות בנק רלוונטיים ושנזכה ללוות אתכם לאורך התהליך במלוא המקצועיות והאמינות המתבקשים. 

 

איתור חשבון בנק רדום איתור חשבון בנק רדום

מידע נוסף על הר הכסף

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן