כסף פנוי? היכן כדאי לי להשקיע אותו

כיום, בשונה מן העבר, חלק נכבד יותר מן האוכלוסייה בעולם בכלל ובישראל בפרט, הבין שאת הכסף לא שומרים "מתחת לבלטה". להיפך, כיום מקובל שאת הכסף הפנוי יש להשקיע באפיקי השקעה שונים – אג"ח, מניות, נדל"ן וכו'. זה נשמע פשוט, אך רב הנסתר על הגלוי; היכן כדאי להשקיע? מתי? כמה להשקיע? במי \ במה כדאי להשקיע? כל השאלות הללו הינן שאלות מורכבות, שמי שידע לענות עליהן באופן המדויק ביותר יוכל לעשות את המיטב האפשרי מכספו.

 

למה נרצה להשקיע את כספנו?

הרבה אנשים שמעו את האמרה "כסף מביא כסף" ודומותיה. על אף היותה אמירה כללית מאוד, יש בה מן האמת. כסף שיושב בחשבון הבנק שלכם, לא מפיק לכם תשואה ורווחים, פרט לשקלים בודדים על חשבון עו"ש חיובי – לא תפיקו הכנסות כלשהן מהיותכם "רווחיים" כביכול. עם זאת, כסף אשר מושקע באפיקי ומסלולי השקעה שונים, עשוי לייצר לכם כסף מהכסף אותו השקעתם, וזאת באופן שהינו, לעיתים, מעין "פאסיבי".

למשל, אדם המשקיע את כספו במניות עשוי להנות משני מסלולי רווח. האחד, קבלת דיבידנד. מהו דיבדנד? בפשט, כאשר החברה משיאה רווחים היא רוצה לחלק אותה בין מחזיקי החברה. קרי, בעלי המניות של החברה – חלוקת דיבידנד מאפשרת לבעלי המניות המחזיקים לקבל את רווח החברה שהוחלט בחלוקה על פי היקף החזקותיו בחברה. מסלול שני, יהיה מסלול מכירת המניה. כאמור, לאחר שרכשת את המניה, הינך בעל אחזקות בחברה. במידה ושווי החברה יעלה, כך גם יעלה שווי המניות אותן אתה מחזיק – כלומר, בהינתן מכירה, תוכלו למכור את המניות שרכשתם ברווח, וכך להרוויח כסף.

 

היכן נרצה להשקיע את הכסף?

בחלק זה של המאמר, נסקור אפשרויות הקיימות בשוק – דברים כמובן עשויים להשתנות במרוצת הזמן, לכן מומלץ להתעדכן בכל השקעה חדשה שאתם מבצעים בכל אחד מהאמורים להלן.

 

קרנות השתלמות

קרן ההשתלמות היא מעין "קופת חיסכון", אחד היתרונות המרכזיים בקרנות ההשתלמות השונות הינו הפטור שלהן ממס הכנסה – זאת על פי סעיף 3(ה) לפקודת מס הכנסה. יתרון ברור נוסף הוא האפשרות של המשקיע למשוך את כספו שנצבר בקרן ההשתלמות לאחר 6 שנים. קרן ההשתלמות, בהשוואה לאפיקי השקעה אחרים – ביניהם, פיקדונות בבנק ותוכניות חיסכון למיניהן נהנית מאחוז תשואה גבוה יותר. יחד עם זאת, ניתן אף לומר כי קרן ההשתלמות גוברת על היתרונות של קרן הפנסיה וקופות הגמל למיניהן משום שמדובר בכסף שעתיד להיות נזיל לאחר 6 שנים.

חשוב לציין כי ניתן יהיה לעשות שימוש בכסף הנצבר בקרן ההשתלמות תוך תומן של 3 שנים – רק במידה וישמש הוא לצורכי לימודים או כאמור, להשתלמות. במידה ואתם רוצים לחסוך כספים לטווח הרחוק, ולא זקוקים לכסף "הנזיל" שעתיד להיות מופקד באחד מאפיקי ההשקעה בטווח הקרוב – קרן ההשתלמות אכן מהווה בחירה הגיונית לשים בה את כספיכם היקר.

תקרת ההפקדה מוגבלת, עצמאי יוכל להפקיד כשבעה אחוזים מהכנסתו שחייבת במס הכנסה – לאחר ניכויים מוכרים במס וכו' ועד תקרת הפקדה שלא עולה על  18,480 ש"ח. שכירים לעומת זאת, יוכלו להפקיד כעשרה אחוזים ממשכורתם לפני ניכויים – משכורת הברוטו ועד לתקרת הפקדה שאינה עולה על 15,710 ש"ח.

לקרן ההשתלמות יתרונות נוספים, ביניהם; האפשרות לעבור מקרן השתלמות אחת לאחרת ללא פגיעה בזכויות החבר בקרן, זכויות בקרן השתלמות ניתנות למעבר בירושה, הקרן פטורה ממס עד גובה רווח הון מסויים, עצמאי אשר מוציא כספים על קרן השתלמות יכול לנכות זאת מהכנסתו החייבת – כלומר הוצאה מוכרת במס וכיוצא באלו.

 

כיצד נדע איך ואיפה להפקיד?

קרנות ההשתלמות נבדלות אחת מהשניה בשני היבטים מרכזיים. הראשון, הינו התשואה הממוצעת שתפיק הקרן – כלומר, כמה כסף יקבל המשקיע על השקעתו. ככל שאחוז התשואה גבוה יותר, כך תקבלו יותר כסף על כל שקל אותו השקעתם בקרן. עם זאת, אחוז התשואה הממוצע מתייחס לנתונים שהתקיימו בעבר (מן הסתם) ולכן, אין זה מובטח שכך גם יהיה בעתיד. ההיבט השני החשוב, הינו דמי הניהול – ככל שהם יהיו גדולים יותר, כך יקבל המשקיע פחות כסף, יש לשים לב לנתון זה.

 

מסחר בבורסה

בחלק זה נעבור על האפשרות להשקעה עצמאית בבורסה, ולא דרך בנק אשר גובה דמי ניהול על המסחר. אם כן, באילו אפיקים ניתן להשקיע בבורסה?

 

השקעה באג"ח – אגרות חוב

אגרת חוב כשמה כן היא, מדובר בהלוואה אשר אתם נותנים לחברה אשר הנפיקה את איגרת החוב. מדובר בקונספט דומה ואף זהה להלוואה – אתה כמשקיע באגרת חוב, נותן הלוואה לחברה – וביום הפדיון של אגרת החוב תקבל את הכסף שהשקעת והריבית על ההלוואה שנתת לחברה. ישנם כמה סוגים של אגרות חוב והן נבדלות זו מזו בעיקר במידת הסיכון שהמשקיע בהן עשוי לקחת. למשל, אגרת חוב ממשלתית בה ישקיע משקיע פוטנציאלי הינה אופציה דיי בטוחה – שכן סיכוי דיי גדול שהחברה הממשלתית תחזיר את ההלוואה למלווים שלה. קרי, הכסף יוחזר למשקיע שהלווה לחברה את הכסף.

לעומת זאת, אגרת חוב שהונפקה על ידי חברה פרטית, עשויה להיות מסוכנת ופחות אמינה עבור המלווה, אך כמובן שלא תמיד והדבר הינו תלוי מקרה. לרוב, ככל שההלוואה הינה בעלת סיכון "גבוה יותר" כך הריבית המובטחת על ההלוואה תהיה בהתאם – כלומר, סיכון גבוה יותר ישתווה לריבית גבוהה יותר; ואילו סיכון נמוך יותר, יגולם בריבית נמוכה יותר. כאמור, השקעה באגרות חוב ממשלתיות יתבטאו בסיכון נמוך, אך יחד עם זאת, גם בתשואה – ריבית נמוכה. יש לציין כי גם קרנות ההשתלמות אשר צוינו לעיל כאופציה להשקעה, עשויות להשקיע באג"ח – זאת כדי להניב למשקיעים בקרן ההשתלמות רווחים.

 

השקעה במניות

לעומת ההשקעה באגרות החוב, השקעה במניות מתבטאות בסיכון גבוה יותר. לעומת אגרת חוב, לא מדובר בהלוואה לחברה בה רכש המשקיע מניה. למעשה, רכישת מניה דינה כבעלות מסוימת בחברה – או יותר נכון, אחזקה בחברה. לדוגמא, חברה לה יש מיליון מניות, ולה משקיע המחזיק ב100,000 מתוך מיליון המניות של החברה – ניתן יהיה לומר כי המשקיע מחזיק 10% מהחברה. כפי שרובנו יודעים, חברות אינן דבר בטוח; הן עשויות לנסוק, אך כך גם להתרסק. כך גם ההשקעה בחברה – ככל שהחברה תצליח ותמריא, כך גם שווי המניה.

כפי שהוסבר בפתיחתו של המאמר, את הרווח מן המניה שקנה המשקיע ניתן לעשות בשני אפיקים. הראשון יהיה רווח הוני, כלומר, רווח ממכירתה של המניה בעד סכום גבוה מהסכום שרכשת אותה. למשל, נקנתה מניה בשני שקלים ואילו נמכרה המניה ב3 שקלים. השני, יהיה רווח מדיבידנד שיחולק לבעלי המניות כמעין צ'ופר כאשר נושאת החברה ברווחים – על אפיק זה פחות בונים בתחום.

יחד עם האמור לעיל, יש לקחת בחשבון את החברה בה נרכשת המניה. למשל, חברה גדולה כמו אמאזון היא אכן חברה יציבה, גדולה שעושה הרבה רווחים. אך יחד עם זאת, מדובר בחברה שכבר "הפסיקה להפתיע" שווי המניות שלה גבוה, וגם אם יעלו המניות – לא יהיה מדובר בעליה קיצונית אשר תהפוך את הכסף שהשקעתם לזהב.

היתרון בהשקעה בחברות אלה הוא יתרון היציבות שבהשקעה. בניגוד לחברות גדולות ומוצלחות כמו אמאזון, קיימות חברות קטנות ואנונימיות בתחילת דרכן, להן שווי מניות נמוך – אך גם עתיד הצלחה שאינו בטוח כלל. מדובר בהשקעה עם תשואה אפשרית שהינה עצומה, אך עם סיכון מאוד גבוה. ניתן להמשיל זאת לדוגמא שהובאה לעיל בנושא האג"ח הממשלתי אל מול אג"ח שמנפיקה חברה.

 

השקעה בפיקדון בבנק

השקעה בפיקדון בבנקים היא אופציית ההשקעה הכי בטוחה, וכפי שהבנו מהדוגמאות שהובאו מתחילת המאמר, כאשר ההשקעה בטוחה יותר, כך גם קרוב לוודאי שהתשואה תהיה בהתאם – נמוכה יותר. הריבית שיקבל משקיע בפיקדון בבנקים הינה אפסית – מבחינה השקעתית מדובר בהשקעה שאינה משתלמת, הריבית נמוכה מאוד ו"ערך הזמן של הכסף" משחק כנגד הפיקדון.

מהו ערך הזמן של הכסף? בפשט ובאופן דיי אינטואיטיבי, אפשר להבין ששקל היום שווה לי יותר מאותו שקל אילו אקבל אותו מחר, ואילו שקל שאקבל מחר, שווה לי יותר מאשר שקל שאקבל בעוד יומיים – ערך הזמן של הכסף משווה ערכים של כספים בזמנים שונים כתלות בריבית, לא ניכנס לכך במאמר זה, אך באופן פשוט – כסף היום שווה לי יותר מכסף מחר. לפי צורת חשיבה זו, כאשר אני משקיע כסף בבנק, עליו אני מקבל ריבית קטנה ביותר – ובהתאם מקבל תשואה נמוכה ביותר, אני שם כסף נזיל בצד בשביל לקבל אותו בעתיד עם פלוס קטן – שכנראה לא ישתלם לי, בעיקר בהשוואה לאופציות השקעה אחרות הקיימות בשוק.

היתרון המרכזי ואולי היחיד של השקעה בפיקדון בבנק הינו הפשטות והשקט הנפשי שהמשקיע מקבל בידיעה שהכסף נמצא במקום "אמין ובטוח" כמו הבנק וכנראה שלא יקרה לו דבר, וזאת בהשוואה לאפיקי השקעה אחרים. יחד עם זאת, יש לציין שפיקדון בבנק הוא דרך טובה לחסוך כסף על ידי הנחתו "בצד" – "רחוק מהעין רחוק מהלב", אך לא יותר מכך.

 

השקעה בקופות גמל

קופת גמל היא מסלול השקעה דיי חדש בשוק, מהי? מדובר במסלול השקעה לטווח קצר, בינוני או ארוך. ניתן להצטרף לקופת הגמל באופן פרטי ללא קשר להיותך עובד או לא, זאת בשונה מקרן ההשתלמות שנדונה לעיל. את קופת הגמל ניתן למשוך לפני גיל הפרישה – בכל זמן בו ירצה המשקיע, לאחר שישלם 25% מס רווח הון, בכפוף לאמור בפקודת מס הכנסה. כלומר, 25% מיסוי על הכסף שהינו רווח, לא הכסף שנכנס למשקיע (בו גלומה גם ההשקעה הראשונית).

בנוסף, אם יחליט המשקיע בקופת הגמל לחכות עם משיכת הקרן עד ליום הפרישה, יוכל להנות מהטבות המס לגבי כספו שהושקע בקופת הגמל באופן דומה לקצבת הפנסיה. קופת הגמל מאפשרת למשקיע בה לעבור בין מסלולי השקעה ללא הכרה באירוע מס – אירוע עליו מסתכל פקיד השומה ברשות המיסים כעסקה, או נקודה אותה יש למסות.

קופות הגמל השונות מאפשרות השקעה עד גובה של 70,000 שקלים חדשים לאדם וזהו חיסרון ברור, אך שוב, הכל בתלות ברצונותיו של המשקיע – יהיו רבים שתקרת השקעה זו תתאים להם. עם זאת, יתכן שהרגולטור יחליט להגדיל את תקרה זו. יש לציין כי קופות הגמל מתאפיינות בדמי ניהול גבוהים יחסית לשוק, אלו עשויים להגיע עד לגובה של 4% מכל הפקדה ועד כ 1.05% מהסכום הנצבר בקופת הגמל בכל שנה.

 

איך זה עובד?

מדובר בהשקעה יחסית פשוטה, בעיקר כאשר משווים אותה להשקעה עצמאית במניות או באג"ח. המשקיע צריך לבחור את הגוף הפיננסי שינהל עבורו את קופת הגמל – כמו כן, יוכל המשקיע לבחור את מסלול ההשקעה שרלוונטי אליו ואל רצונותיו.

כדאי לבדוק את התשואה שהשיגה הקופה לאורך השנים, זאת ניתן לראות באתר 'גמל נט'. כפי שהוסבר לגבי קרנות השתלמות, תשואה שהושגה בעבר אינה מבטיחה תשואה דומה בעתיד לאחר השקעתכם – השוק תמיד יכול להפתיע, גם את המומחים ביותר. אך עם זאת, מדובר בבסיס אפשרי לתלות את אסטרטגיית ההשקעה שלכם בו.

 

השקעה בנדל"ן

נדל"ן בארץ

השקעה בנדל"ן, כלומר השקעה בנכסי מקרקעין – כפירושו נכסים שלא נודדים או נעים. רוב החברים בשוק הישראלי מכירים בנדל"ן הישראלי כדרך טובה להשקיע את כספם, שכן בעבר הוא נהנה מעליה מתמדת בערכו. עם זאת, קיים החשש כי השוק הגיע לקיפאון – מעין פלאטו. בפשט, מחירי הדירות אינם עולים, כך שהכסף המושקע לא נותן תשואה מבחינת שווי ההון. עם זאת קיימת תשואה שתגולם בהשכרת הנדל"ן, ככל שלמשקיע קיימים נכסי נדל"ן אחרים בהם יוכל להשתמש למגורים.

אחת הבעיות המרכזיות בתחום ההשקעה בדירות הוא סירוב של משקיעים פוטנציאלים להשקיע בדירות מגורים בהם לא היו רוצים לגור – זוהי אחת התפיסות שמוציאה את הרווחיות מהשקעה בנדל"ן. דירות להשקעה לא צריכות להיקשר לאיכות החיים אותה מכיר המשקיע – בעל הנכס, המשקיע צריך להתחשב בשיקולי תשואה באופן שהינו כמעט בלעדי, זאת כדי להשיא רווחים מקסימליים מהשקעתו. דוגמא קלאסית, הינה קניית דירה קטנה (3 חדרים) בפריפריה, גם אם בעל הדירה לא היה מעוניין לגור שם אי פעם, ההשקעה החכמה ביותר שתניב לו הכנסה ראויה נמצאת שם, משיקולי תשואה ורווח.

יחד עם האמור לעיל, גידול האוכלוסייה בארץ עשוי לגרום להמשך עליית מחירי הדיור, זאת כל עוד הביקוש באזורים הרצויים ימשיך להיות גדול מההיצע. ככלל, כאשר הביקוש למוצר גדול מההיצע לאותו מוצר, קרי כמות הקונים שמעוניינים במוצר, גדולה מכמות המוצרים הללו בשוק – תיווצר עליית מחירים.

יש לציין כי התעסקות בדירות להשקעה, במיוחד שמדובר ביותר מדירה אחת להשקעה עשויה להצריך זמן וכסף. השכרת הנכסים, לא תמיד תתקתק כמו שעון, תלוי בביקוש ובמי הדיירים ששוכרים את הנכס שבבעלותכם. לעתים, יבחר המשקיע לשכור חברה חיצונית אשר תטפל בענייני הבירוקרטיה שבשכירות הדירה, אך הסכום שיקבל מהשכרת הדירה יפחת, שכן חלקו ינוכה כתשלום לחברה.

לסיכום, מדובר בהכנסה יציבה ודיי בטוחה, הנכסים שיהיו ברשותכם דיי נוחים לתפעול והשכרה. עם זאת, ככל שתרבה הכמות של הנכסים הללו, יגבר הקושי בתפעולם ותחזוקם השוטף העשוי להצריך שכירת חברה חיצונית שתגבה תשלום על שירותיה. התשואה יחסית נמוכה, אך יתכן והשוק ימשיך לעלות בשנים הקרובות למרות הכיוון כלפי קיבעון.

 

נדל"ן בחו"ל

בעבר, השקעה בחו"ל הייתה נחלתם של העשירים בחברה, המקושרים ביותר, אך היום השקעות בחו"ל הפכו נחלתם של המשקיע הישראלי הממוצע – שבעבר נשא עיניו אל שוק הנדל"ן הישראלי בלבד. הנדל"ן בחו"ל לרוב זול יותר כאשר משווים אותו למקבילו הישראלי. למשל, דירת 4 חדרים בברלין תעלה פחות מדירת 4 חדרים בתל אביב – בקווים כלליים כמובן.

כמו כן, גם התשואות העשויות לבוא מהשקעה בחו"ל גבוהות מהתשואה בארץ, תשואות אלה עשויות להגיע עד לעשרה אחוזים ולעתים, אף יותר. יחד עם זאת, בגלל המרחק הגיאוגרפי הברור – לרוב משקיעים בנכסים מעבר לגבולות הארץ נאלצים לשכור את שירותיה של חברה חיצונית שתנהל את הנכס ותשלומי שכירות הדירה עליו. כאמור לעיל, בחלק בו דנו בהשקעת נדל"ן בארץ, שירותים אלה מקטינים את הרווחיות מן הנכס, אך לעניין השקעות אלה, נראה שזו האופציה העדיפה;

זאת עקב מרחק גיאוגרפי שעשוי לגזול זמן רב בתפעול הדירה בכלל ומול שוכריה בפרט. נוסף על כך, קיים הפער בשפה האפשרי כאשר משקיעים במדינות שאינן דוברות אנגלית כשפת אם, כלומר כל אירופה המערבית, וגם אירופה המזרחית שהפכה שוק השקעה פורה לישראלים בשנים האחרונות; כנ"ל לגבי כל השקעה במדינות בשאר היבשות, בהן אנגלית אינה מדוברת כשפת אם.

השקעה בקרקעות

השקעה בקרקעות; מחד, לא בטוחה כמו השקעה בנדל"ן – העתיד של הקרקע לא תמיד בטוח; לא באמת ידוע מתי הקרקע "תפשיר". אז מהי קרקע מופשרת? ומתי היא לא מופשרת? זוהי שאלה טובה וחשובה שחשוב לדעת לענות עליה. באופן הפשוט ביותר, קרקע שאינה מופשרת, הינה קרקע חקלאית – מדובר בקרקע שהינה בבעלות פרטית או בבעלות המדינה והייעוד הבלעדי שלה הוא לשימוש חקלאי.

כאשר הקרקע "מופשרת" הייעוד החקלאי הבלעדי שלה משתנה, וכעת ניתן להשתמש בה לייעודים אחרים כמו בניה. איפה הקאץ'? המחיר של הקרקע שאינה מופשרת, נמוך בהרבה ממחיר הקרקע המופשרת, כך שאם רכש המשקיע קרקע לא מופשרת, ולאחר כמה שנים היא הופשרה – הוא יכול לזכות בתשואה גדולה מאוד על הקרקע בעת מכירתה – עקב השינוי בייעודה ובאפשרויות התעסוקה איתה.

כדי לנסות לצפות, או לפחות להעריך, באופן ספקולטיבי מה עתיד הקרקע, מומלץ לבדוק ולבחון מהו ייעוד הקרקע בתוכנית מתאר מחוזית או מקומית, מהו הסטטוס בתוכנית, לבדוק בטאבו מי הבעלים, לבדוק שאין עליה הפקעות, שיעבוד, הערות הזהרה וכיוצא באלו.

לסיכום, מחד מדובר בהשקעה שעשויה להניב תשואה גדולה מאוד. עם זאת, כנגד התשואה הגדולה, עומדת הספקולציה הגדולה – מה יהיה עתיד הקרקע, קביעה זו תשפיע באופן מכריע על התשואה שתקבלו על השקעתכם.

לסיכום

בעולם המודרני, הגלובלי, הכל אפשרי – אופציות השקעה רבות שלא היו קיימות בעבר עבור כולם, זמינות כיום למשקיע הישראלי הממוצע בדרך זו אחרת. לכל מסלול ואפיק השקעה קיימים היתרונות שלו, תשואה גבוהה וסיכון גבוה, תשואה נמוכה וסיכון נמוך וכל מה שביניהם.

יחד עם זאת, לכל אפיק ומסלול השקעה יש מידת התאמה שונה לכל משקיע ומשקיע – ישנם מסלולי ותחומי השקעה שמתאימים למשקיעים שמחפשים אפיק השקעה אקטיבי – כמו מסחר במניות, לעומת תחומי השקעה שמתאימים לאנשים שמעוניינים בראש "שקט יותר" כמו אגרות חוב ממשלתיות. חשוב לציין שכאשר אתם בוחרים מסלול השקעה, חקרו אותו על בוריו – ככל שיהיה לכם ידע רב יותר, הן על מסלול ההשקעה אותו בחרתם והן על המתחרים הקיימים בשוק – תוכלו לעשות את ההחלטה המושכלת והחכמה ביותר בשבילכם. זה הזמן למצוא את הכסף האבוד ע"י הר הכסף ולהתחיל להשקיע.

פירוט מסלולי השקעה

מידע נוסף על הר הכסף

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן