איתור כסף אבוד

ההערכה היא שכ- 23 מיליארד אלף ₪, השייכים לציבור – נמצאים בקופות גמל, קרנות פנסיה ופוליסות ביטוח, מבלי שבעליהם יודעים על קיומם. ישנם כספים שנשכחו עקב החלפת מקום עבודה או שינו של כתובת המגורים. סכומים אלו יכולים גם להשתייך, לקרוב משפחה שנפטר והותיר אותם ללא ידיעת קרוביו. כיום, ניתן בעזרת מערכת הר הכסף לאתר כספים אבודים, אך בעבר המצב היה יותר מורכב.

 

איתור כסף אבוד בעבר

בעבר, כדי לאתר כסף אבוד, צריך היה לפנות עצמאית באמצעות תעודת הזהות, לכל חברות ההשקעות וחברות הביטוח בנפרד. תהליך הברור, היה ממושך ומתיש, וכרוך בשיחות טלפון מרובות ובהמתנה מייגעת. 

 

המשימה הפכה למורכבת

המשימה הפכה למורכבת אף יותר, בעקבות רפורמת בכר. רפורמה זו, העבירה את ניהול קופות הגמל וקרנות הנאמנות, מהבנקים לטובת חברות ההשקעות וחברות הביטוח. במסגרת המהלך, אוחדו והוחלפו בין היתר גם השמות של חלק מהקרנות וקופות הגמל, כך נוצר מצב, שחלק מהחשבונות נעלם במאגר המידע. בעיה זו הייתה גם מוכרת, בקרנות פנסיה וותיקות, אך נפתרה על ידי מהלך של טיוב נתונים.

תהליך חיפוש כסף אבוד בקרנות נאמנות, היה פשוט מעט יותר והפנייה לקרנות נערכה דרך הבנקים.

 

תהליך איתור כסף אבוד בעבר בעזרת חברות

תהליך איתור כסף אבוד בעבר, היה כאמור מייגע וממושך. במקרה של איתור בעזרת חברות המתמחות בכך, התהליך התחיל בהעברת ייפוי כוח מהלקוח לחברה, המיועד רק עבור האיתור, ולא למימוש הכספים במקרה ונמצאו. 

 

שיתוף פעולה

החברה מצידה פנתה לכל המשקיעים המוסדיים, המחויבים במסירת הפרטים הנדרשים. רמת שיתוף הפעולה של גופים אלו הייתה נמוכה, יש ששיתפו פעולה ברצון ויש שלא. הסיבות לכך מגוונות, יש חברות שפשוט לא רצו לשחרר את הכסף ויש שלא היו מעוניינות להתמודד עם הבירוקרטיה הכרוכה בכך. כדי להקל על התהליך, הגיעו החברות לאיתור כסף אבוד, לנהלי עבודה מסודרים מול גופים אלו.

 

איתור כסף אבוד בעבר באופן עצמאי

איתור כסף אבוד באופן עצמאי בעבר, הערים על האזרח קשיים רבים יותר. העמידה מול גופים בצורה פרטית, ללא תמיכה של חברה, הייתה מורכבת וגררה סחבת רבה יותר. לפני הפנייה, היה צורך לברר עם מעסיקים קודמים, באלו חברות, התנהלו החשבונות וקרנות הפנסיה לעובדים. מידע זה, הפחית את הצורך בפניות לגופים רבים. פניה לגופים הפיננסיים השונים לחיפוש כסף אבוד – הייתה מורכבת שבעתיים, ובדרך כלל היועץ הפנסיוני של הבנק בו התנהל חשבונו של האזרח, עזר בכך.

 

כדאיות חיפוש הכספים

חיפוש כסף אבוד, כדאי גם אם זהו סכום קטן. סטטיסטית – אחד מתוך 10 אנשים, ימצא סכום משמעותי שערכו אלפי שקלים, ו-5 מתוך 10 אנשים, ימצאו סכומים נמוכים של פחות מאלף ₪. 

 

הפיקוח הממשלתי

הפיקוח הממשלתי, מצפה מהגופים הפיננסיים עצמם, לפנות ולאתר את בעלי החשבונות אך רוב הגופים, אינם עושים זאת. לגופים אלו, אין באמת סיבה לחיפוש אחרי בעלי החשבונות, והם ממשיכים לנהל את החשבונות, וגוזרים את התשואה ואת דמי הניהול מהם. מספר קטן של חברות, מנסה לאתר את בעלי החשבון, באמצעות חיפוש במאגרי המידע הפנימיים של החברה, או בעזרת חוקרים פרטיים.

 

הקריטריונים לקיומו של כסף אבוד

אם אחד מהקריטריונים הבאים נכון לגביכם, יכול להיות שיש לכם כסף אבוד, וכדאי לעשות את המאמץ ולחפש אחריו:

  • במקרה של החלפת מספר מקומות עבודה, כשאין לאזרח מושג, היכן הופקדו קרנות הפנסיה מהמעביד הקודם.
  • במקרה של מעבר דירה ללא עדכון הגופים הפיננסיים השונים, לגבי הכתובת החדשה.
  • משפחות בהם היו מספר מקרי גירושים או שאבד קשר עם אחד ההורים.
  • במקרה של החלפת שם במשרד הפנים.
  • במקרה של פטירת קרוב משפחה, והוא עצמו לא היה מודע לכסף שיש ברשותו.

 

הר הכסף

בשנת 2013 החליט משרד האוצר, להעלות לרשת אתר חינמי, המאפשר לכל אזרח לחפש במהירות, ובדרך כלל גם למצוא, כסף אבוד הקיים בגופים פיננסיים שונים. החיפוש הוא פשוט והמערכת ידידותית למשתמש. להתחלת החיפוש, נדרשת הכנסה של פרטים אישיים, כגון מספר תעודת זהות ומענה על מספר שאלות אישיות, לצורך הבטחה. במקרה של חיפוש כסף אבוד של קרוב משפחה שנפטר, צריך להזין את תעודת הזהות שלו ואת תאריך פטירתו, וכן את הקירבה ביניכם ואת פירטכם האישיים. 

 

הגופים הפיננסיים הנבדקים

מערכת הר הכסף, יכולה לאתר כסף אבוד הנמצא בחברות ביטוח, בתי השקעות שונים המחזיקים בכספי הפנסיה שלכם. בתי השקעות כגון: בנקים – בהם נמצאים חשבונות ופיקדונות, שעברו 10 חודשים מהפעולה האחרונה שנעשתה בהם, ואינם פעילים, במטבע מקומי או במטבע חוץ. הר הכסף מאתר גם כספי נפטרים שלא ידעו על קיומו, דמי ניהול גבוהים של כספים הנמצאים בקרנות פנסיה וכן כפל ביטוחי במקרה שרכשתם ביטוח כפול, לעיתם אף ללא ידיעתכם.

 

דף התוצאות

בסיום החיפוש, תאתר המערכת את הכסף האבוד, ותספק לכם דף תוצאות. דף התוצאות מכיל טבלה ובה רשימת כל התוכניות הרלוונטיות, לתעודת הזהות שהוכנסה למערכת. בכל שורה בטבלה, תוצג שמה של החברה בה מנוהלת תוכנית מסוימת, וכן הדרכים בהן ניתן ליצור איתה קשר. דף התוצאות ניתן לשמירה על המחשב ואף להדפסה. מערכת הר הכסף, מאפשרת עד 10 חיפושים לכל תעודת זהות. 

 

הפנייה לחברות הפיננסיות

לאחר קבלת דף התוצאות, כל אזרח, פונה לחברות המצוינות בדף התוצאות – באופן אישי. דרכי יצירת הקשר המצורפים, עוזרים לאזרח לפנות בצורה יעילה ומסודרת, לכל חברה וחברה.

 

שחרור כסף אבוד

בסיום התהליך קיימות מספר אפשרויות: כסף אבוד שאותר ונמצא, ניתן לשחרור מידי אך תוך ספיגה של קנס מסוים. ניתן גם, להוסיף את הכסף האבוד ,לקרן פנסיה פעילה אחרת וכך נוצר חיסכון בדמי הניהול הכפולים. אפשרות אחרת היא, שמירת הכסף לגיל הפרישה.

 

לסכום

בעבר, חיפוש ומציאה של כסף אבוד, היה תהליך ארוך ומייגע. הפניה לגופים הפיננסיים המחזיקים בכספים, נעשתה באופן אישי על ידי האזרח או בעזרת חברה מקצועית הדורשת עבור התהליך תשלום של אחוזים מהכסף במקרה ונמצא. בשנת 2013 הועלה לרשת אתר הר הכסף, השייך למשרד האוצר. הר הכסף הוא מנוע חיפוש, שנועד לעזור לכל אחד מאיתנו בחיפוש אחר כסף אבוד. החיפוש הוא פשוט ומהיר, ולאחריו מתקבל דף תוצאות, ובו מופיעות כל החברות הפיננסיות, בהן יש לאזרח כסף אבוד. הפנייה לחברות השונות נעשית על ידי האזרח עצמו, בעזרת דרכי יצירת הקשר, המופיעים בדף התוצאות, ליד כל חברה. בסופו של התהליך, יכול האזרח לבחור מה לעשות עם הכסף שמצא: למשוך אותו ולהסתכן בקנס, לאחד אותו עם פנסיה אחרת קיימת, או לשמור אותו לגיל הפרישה.

מידע נוסף על הר הכסף

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן