בדיקת כספים אבודים

"הר הכסף", אתר אינטרנט של משרד האוצר, הושק בשנת 2013, במטרה לאתר כספים אבודים. כספים אלו נמצאים בקופות גמל, קרנות פנסיה, ביטוח חיים עם חיסכון וקרנות השתלמות ללא פעילות – הרשומים על שימכם, וקיומם נשכח. במאמר זה נבין בדיוק מהי בדיקת כספים אבודים, וכיצד היא מתבצעת.

 

מה זה כספים אבודים

כספים אבודים, הינם כספים אשר נשכח קיומם, השייכים לאזרחים ישראליים, מכאן שמם – כספים אבודים. משרד האוצר מדווח על מעל ל- 23 מיליארד ₪, המוגדרים כספים אבודים. כספים אלו נמצאים בחסכונות פנסיונים לא פעילים, הכוללים קרנות פנסיה, בקופות גמל, קרנות השתלמות וביטוחי חיים עם מרכיב של חיסכון. כספים אלו, גם יכולים להימצא בחשבונות בנק שאינם פעילים במשך 10 חודשים.

 

איך אדע אם יש לי כספים אבודים

לפי הסטטיסטיקה, לרוב האנשים בישראל, יש כספים אבודים. הכספים יכולים להיות של קרוב משפחה שנפטר, והוא עצמו לא היה מודע לקיומם, או למי שהחליף מספר מקומות עבודות בחייו.

בעזרת מספר שאלות ניתן לוודא, האם גם אתם, בין אלו שיש להם כספים אבודים. שאלו את עצמכם:

  • במקרה ועבדתם ביותר מעבודה אחת מסודרת במהלך חייכם.
  • במקרה ויש לכם קרוב משפחה שנפטר, ולא ערכתם בדיקה למציאת הכספים האבודים שלו.
  • האם החלפתם חשבון בנק, במהלך חייכם.
  • האם היה לכם, במקביל לביטוח דרך מקום העבודה, גם ביטוח פרטי שביטחתם את עצמכם.
  • האם קיימים דמי ניהול, לקרן הפנסיה שלכם.

 

איך מתבצעת הבדיקה

הבדיקה למציאת כספים אבודים פשוטה, ויכולה להתבצע על ידי כל אחד. כדי לבצע אותה, צריך להיכנס לאתר הר הכסף, המופעל על ידי משרד האוצר ובנק ישראל. לאחר הכניסה, לוחצים על "חיפוש כספים על שמי", ומערכת הר הכסף, מבצעת פנייה בשימכם לחברות ההשקעות השונות וכן לחברות הביטוח.

המערכת מאפשרת, עד 10 חיפושים לכל תעודת זהות, וישנה אפשרות של שמירה לכל חיפוש שתבצעו. התוצאות של הבדיקה יופיעו על המסך, בתוספת שם החברה בה נמצאים הכספים ודרכי יצירת הקשר עימה.

 

איזה סוגי כספים מאתרת המערכת

מערכת "הר הכסף", יכולה לאתר כספים של אזרחים – הנמצאים במספר מיקומים:

חברות הביטוח

חברות הביטוח בישראל, אשר מנהלות את כספי הפנסיה של הציבור, מחזיקות ברשותן מאז הקמת המדינה, כספי ציבור רבים. מנוע האיתור של הר הכסף, סורק את המאגרים של חברות הביטוח השונות, ומאתר את הכספים הרשומים על שימכם.

 

בתי השקעות

בתי השקעות שונים, הינן חברות בעלות רישיון מטעם משרד האוצר, לניהול כספי הפנסיה של האזרחים, וצריכות לספק את הכספים לאחר הפרישה. אזרחים לא תמיד מודעים לכספים אלו, ורובם לא מקבלים מבתי השקעות אלו, עדכונים לגביהם. הר הכסף יכול לאתר כספים אלו.

 

בנקים

מערכת הר הכסף, יכולה לאתר עבורכם, גם כספים הנמצאים בחשבונות בנק ופיקדונות שאינם פעילים. הכספים יכולים להופיע, במטבע ישראלי או במטבע חוץ. חשבונות שאינם פעילים, הם חשבונות שעברו 10 חודשים, מהפעולה האחרונה שנעשתה בהם.

 

כספי נפטרים

במקרה של פטירת קרוב משפחה, יתכן מאוד והושארו אחריו כספים אבודים. לדוגמה: כספים שנמצאים בחסכונות, חשבונות בנק נשכחים, תוכניות פנסיה ותיקות, ביטוחי חיים ועוד. בעזרת תעודת הזהות של הנפטר, ובלווי פרטים מזהים של קרוב משפחה מקרבה ראשונה, כגון: אבא, אמא, בן, בת, אח או אחות, ניתן לערוך חיפוש של כספים אבודים במערכת.

 

דמי ניהול גבוהים

כספים הנמצאים בקרנות הפנסיה, מוחזקים שם עבור גביית דמי ניהול, והרווח מדמי ניהול אלו, הוא של הקרנות. לפי החוק, רשאיות חברות הפנסיה, לגבות דמי ניהול מקסימליים על כספים אבודים שאין להם דורש, וגם על קרן פנסיה פעילה. רוב האזרחים אינם מודעים לעובדה זו, ולכך שהם יכולים לדרוש לנהל את הכספים, תמורת דמי ניהול נמוכים יותר.

 

כפל ביטוחי

כפל ביטוחי הוא תשלום כפול, עבור מרכיב ביטוחי זהה. ישנם אזרחים רבים, שמבטחים את עצמם בביטוח כפול, ללא ידיעה. בתרחיש של כפל ביטוחי, במידה ומתקיים מקרה ביטוח, יכול המבוטח לקבל את כספיו רק מחברת ביטוח אחת, והמערכת תאתר גם מקרים אלו.

 

מה כולל דף התוצאות

דף התוצאות שמתקבל ממערכת הר הכסף, נשלח למייל ולמכשיר הנייד של הפונה. הדף כולל את רשימת הגופים המחזיקים בכספים ופרטי ההתקשרות שלהם, כולל חברות הביטוח, בתי ההשקעות והבנקים. דף התוצאות מציין גם, את כמות הכסף המצויה בכל אחד מהגופים המחזיקים בו, וכולל גם את כל הכיסויים הביטוחים, אלא שמודעים אליהם ואלו שלא. הדף גם יכלול, את סכום הקצבה החודשית שלכם, בפנסיה.

 

מה עושים עם הנתונים

השלב הבא באיתור הכספים, הוא פנייה אישית שלכם, לכל חברות ההשקעות והביטוח המופיעות על מסך התוצאות, כדי לוודא את קיומם של כספים אלו. הפניה תעשה, באמצעות דרכי יצירת הקשר. בשלב זה, כדאי לעבוד בצורה יסודית, כדי שאף פרט לא ילך לאיבוד.

 

מה לעשות עם כספים אבודים

במקרה ואיתרתם כספים אבודים, ניתן לעשות איתם מספר דברים: ניתן למשוך את הכספים באופן מידי בתנאים מסוימים, בדרך כלל, מהלך כזה יהיה כרוך בקנס כספי. בנוסף, ניתן לאחד את הכספים עם קרן פנסיה פעילה, וכך לחסוך בדמי ניהול כפולים וכן ניתן גם, לשמור את הכספים לגיל הפרישה.

 

מגבלות מערכת הר הכסף

מערכת הר הכסף יעילה, אך קיימים בה מספר מגבלות. אומנם, המערכת מצביעה על מיקום הכספים האבודים, אך לא נותנת תמונה מלאה לגביהם. לדוגמה, המערכת לא מספקת מידע על כמות הכסף שחסכתם, ואיזה תשואות הוא מניב. בנוסף, הטכנולוגיה של המערכת מוגבלת והאתר לא מצליח לעיתים, להציג את כל החסכונות שיש לכם במציאות. יתרה מזאת, האתר מגביל את השימוש בו, ל- 10 חיפושים בלבד.

 

לסכום

מערכת הר הכסף, הוקמה במטרה לעזור לכל אזרח ישראלי, למצוא כספים אבודים. כספים אבודים, יכולים להיות כמעט לכל אזרח ישראלי וניתן לוודא זאת, על פי מספר פרמטרים. בדיקת הכספים היא פשוטה, ונערכת דרך אתר הר הכסף. האתר מבצע את הבדיקה בכל הגופים הפיננסיים הרלוונטיים, ומוציא בסופה דו"ח מפורט. במקרה ונמצאו כספים אבודים, ישנן מספר אפשרויות: ניתן למשוך את הכספים, לאחד אותם עם פנסיה אחרת או לשמור אותם לגיל הפרישה.

מידע נוסף על הר הכסף

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן