המשמעות של אובדן כספים וכיצד ניתן להימנע מכך

לאובדן כספים משמעות גדולה, בייחוד בטווח הארוך. זוכרים כאשר הייתם ילדים ואיבדתם, נניח, שטר של עשרה שקלים (כן, היה דבר כזה פעם)? ההורים שלכם בוודאי אמרו לכם: "לא נורא, אלו רק עשרה שקלים". אולם גם לאובדן של סכומים קטנים, קל וחומר לגדולים יותר, ישנה משמעות גדולה בטווח הארוך. מה המשמעות ואיך ניתן לנהל את הכספים בצורה בטוחה? ובאיזה אופן הר הכסף קשור לכל זה? כל הפרטים כאן.

העלות האלטרנטיבית של הכסף

בכלכלה ישנו מושג מרכזי וחשוב והוא "עלות אלטרנטיבית". לפיו, החלטות כלכליות ופיננסיות נדרשות לבדיקה גם ביחס לחלופה הקיימת. לדוגמה, אם החלטנו לרכוש בעשרת אלפים שקלים דבר מה, נדרש גם לבדוק מה יכולנו לרכוש במקומו ולא רכשנו. מטבע הדברים, עלות אלטרנטיבית היא בעלת משמעות רבה יותר בשיח אודות השקעות וחלופות השקעה.

חישבו על זה. נניח והפקדתם סכום מסוים בתוכנית חיסכון שהשיאה תשואה של 3%. כיצד נחליט אם ההשקעה הזו הייתה טובה?  בדיקה ביחס להשקעות אחרות שהיו אפשרויות באותו הזמן תגלה זאת. אם חיסכון באמצעות תכנית אחרות ובתנאים דומים השיאה 3.5%, אז אפשר לומר בדיעבד, שהחיסכון החלופי היה צריך להיות הבחירה מלכתחילה. הכפילו את המשמעות במספר שנים ותקבלו הבדלים משמעותיים. אלא שלא מדובר ב"חכמה שבדיעבד". במקרים רבים הנתונים קיימים בזמן ההחלטה ומצריכים בדיקה קפדנית על ידי החוסך.

לפני הכל – הר הכסף

הר הכסף הוא שירות שמאפשר לכל אזרח במדינה לבדוק האם ישנם כספים הרשומים על שמו ש"אבדו" עם הזמן. לפי הנתונים יש מאות אלפי חשבונות בנק ותוכניות חיסכון שהקשר עם בעליהם אבד, והם מוגדרים כ"כספים אבודים". ואולי גם לכם יש חיסכון או חשבון בנק שכזה? הסיבות לכספים אבודים מגוונות. יתכן וקיבלתם בירושה כספים לפני שנים ולא דרשתם אותם. יכול להיות שעברתם בין עבודות ונפתחו על שמכם חסכונות פנסיוניים שונים, לא עקבתם אחריהם  והם רק ממתינים לכם שתנהלו אותם.

הר הכסף מאפשר לכם בקלות לאתר את אותם הכספים או החסכונות ולקבל החלטות בנוגע אליהם. באמצעות מילוי טופס קצר הכולל פרטים מזהים שונים תקבלו דו"ח מפורט על כלל הכספים הרשומים על שמכם, כן גם כאלו שלא ידעתם על קיומם. לאחר קבלת הדו"ח תוכלו ביעילות ובקלות לקבל את ההחלטות הדרושות או להיעזר באיש מקצוע ולקצר את משך זמן הטיפול.

בהתאם לכלל ה"עלות האלטרנטיבית", תוכלו לבדוק מה החלופות להשקעת הכספים, שגם ככה לא ידעתם על קיומם. תוכלו להשתמש בהם להשקעות, להחזר הלוואות, לצריכה השוטפת – כל אחד ואחת ומה שישרת אותם בצורה הטובה והנכונה ביותר.

סיכום – לחפש, למצוא, להחליט, לבצע

אם לסכם בקצרה, כל מה שנדרש הוא להתחיל באיתור הכספים באמצעות הר הכסף. במידה ונמצאו כספים על שמכם רצוי לבדוק את כלל האפשרויות ובתהליך קבלת החלטות מושכל הכולל בדיקה של כלל האלטרנטיבות לעשות בכספים אלה שימוש. אל תתנו לכספים שלכם לחכות לכם.

מידע נוסף על הר הכסף

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן