הר הכסף חסכונות

רשות שוק ההון, ביטוח וחסכון של משרד האוצר, אחראית להסדרה ולפיקוח, בתחום השירותים הפיננסיים בישראל. תחומי האחריות של הרשות הם: שוק החיסכון הפנסיוני, הביטוח ושירותים פיננסיים מוסדרים. תפקידי הרשות על פי החוק, הם להגן ולשמור על עניינם של המבוטחים והחוסכים, ולהבטיח את יציבותם של הגופים המוסדיים, כדי שיוכלו לעמוד בהתחייבויותיהם כלפי הציבור. תפקיד נוסף של הרשות הוא, לקדם תחרות ולעודד חדשנות טכנולוגית.

 

גיבוש מדיניות חיסכון

רשות שוק ההון, עוסקת בין היתר, גם במדיניות העידוד לחיסכון, והתאמתה לצורכי המשק הלאומי ולצורכי הציבור. הרשות, מפקחת ומסדירה, את מוצרי החיסכון הפנסיוני, קופות הגמל, קופות הביטוח וקרנות הפנסיה. הרשות בנויה מחטיבות שונות, בין היתר קיימת גם חטיבת החיסכון הפנסיוני, האחראית על תחום החיסכון הפנסיוני וכן על הסדרתו. בנוסף אחראית החטיבה, גם על הביקורות, הטיפול בפניות הציבור, פיקוח על היועצים הפיננסיים, פיקוח על המשווקים הפנסיוניים ועל המסלקה הפנסיונית.

 

3 מנועי חיפוש לכספים

כחלק ממדיניות חטיבת החיסכון, של רשות שוק ההון, ובשיתוף עם בנק ישראל, עלו לאוויר 3 אתרים שונים, לאיתור סוגי כספים שונים: אתר "הר הכסף", אתר "הר ביטוח" ואתר "המסלקה הפנסיונית". הר הכסף וכן הר ביטוח, שניהם מנועי חיפוש חינמיים. הר הכסף מאפשר חיפוש של סוגי כספים שונים. אומנם בתחילת דרכו, ניתן היה לאתר בהר הכסף חשבונות, כגון: קרנות פנסיה, פוליסות ביטוח וקופות גמל. אך כיום, שרות זה התרחב, וניתן גם לחפש בו, חשבונות רדומים – כאלו שלא נעשתה בהם פעילות, במשך 10 חודשים לפחות, וכן כספים של קרובי משפחה שנפטרו. הר ביטוח, מאתר פוליסות ביטוח שונות הקיימות על שמכם, ואילו המסלקה הפנסיונית, מאתרת חסכונות פנסיונים הקיימים על שמכם.

 

חיפוש חסכונות בהר הכסף

חיפוש חסכונות וסוגי כספים אחרים בהר הכסף, נעשה על ידי הכנסת מספר הזהות של המחפש, או של האדם שנפטר. המערכת מאתרת את כל הכספים הקיימים, על מספר זהות זה, ובסיום החיפוש, מנפיקה דף תוצאות. דף זה, מכיל רשימה של כל החברות הפיננסיות, בהן נמצאים הכספים האבודים, ובנוסף, דרכי יצירת הקשר עם חברות אלו.

 

אופן השימוש באתר

אופן השימוש באתר הר הכסף, פשוט ביותר, כל שצריך לעשות הוא, להיכנס לאתר ולהקליק על הקישור: "חיפוש כספים על שמי". לפני החיפוש, יש צורך להזין את הפרטים האישיים, בשדות המתאימים. צריך להכניס את מספר הזהות המלא, כולל ספרת ביקורת, ואת תוקף הנפקת תעודת הזהות. במקרה של חיפוש עבור קטין, אשר טרת הונפקה לו תעודת זהות, יש צורך להזין את הערך "נתון חסר". 

כדי לקבל מידע נוסף, והסבר על כל שלב בתהליך, ניתן להקיש על צלמית סימן שאלה, הנמצא בסמוך לכל שדה. להתחלת ביצוע החיפוש במערכת, יש לאשר את תקנון האתר, ולהקיש על כפתור החיפוש. לאחר מכן, יש צורך במענה על מספר שאלות זיהוי, ומספר שאלות לצרכי אבטחה. בנוסף לאלו, יש לענות על שאלות אימות, ולהעתיק את שדה הטקסט, המופיע על המסך.

 

דף התוצאות

לקבלת דף התוצאות, יש ללחוץ על הכפתור "לתוצאות החיפוש". דף זה מכיל את תוצאות החיפוש, ומופיעים בו שמות החברות הפיננסיות, בהן נמצאים הכספים, וכן דרכי יצירת הקשר עם החברות. בנוסף, ניתן גם לעבור בין התוצאות השונות, על ידי לחיצה על כפתור המעבר הירוק, לדוגמה: חיפוש תוכניות חיסכון, חשבונות בנקים ועוד. לחיצה על כפתור זה, איננה נספרת, במכסת החיפושים של המערכת.

 

מגבלות המערכת

מנוע החיפוש הר הכסף, פועל בשקיפות מלאה מול האזרחים, אך למערכת ישנן מספר מגבלות שרצוי להכיר. האתר מגביל את מספר החיפושים שנעשים בו, למספר זהות מסוים, ל- 10 חיפושים. עם כל חיפוש נוסף, המערכת מדווחת על הכניסות הנותרות, ולאחר עשר כניסות, נועלת את אפשרות החיפוש, לאותו מספר זהות. המערכת מאפשרת שמירה של התוצאות המתקבלות, דבר המאפשר חיסכון, בכניסות למערכת. דף התוצאות שמתקבל, מאפשר צפייה בנתונים בלבד ולא שינוי שלהם. שינויים, ביטולים, ומשיכת כספים, ניתן לעשות, רק מול החברות הפיננסיות עצמן.

 

הפניה לחברות הפיננסיות

הפניה לחברות הפיננסיות, המופיעות בדף התוצאות, נעשית באופן אישי, על ידי כניסה לאתר החברה הפיננסית, לאזור האישי. כניסה זו, מאפשרת צפייה בכל נתוני הכספים, המתנהלים עבור מספר הזהות שהוכנס למערכת – הכספים הפעילים וכן הכספים הרדומים. ניתן גם לצפות בתשלומים החודשיים, הפרמיות עליהם, וכן בפוליסות ביטוח קיימות ובכיסויים שהן מעניקות.

 

שמירת הנתונים

מומלץ לשמור את דף התוצאות, שמנפיקה מערכת הר הכסף. ישנן מספר אפשרויות לשמירתו: הדפסת הדף, הורדת הקובץ כקובץ אקסל וכן שליחתו על ידי המערכת, כקובץ PDF, לתיבת המייל האישית.

 

חסכונות שהם כספים אבודים

באתר הר הכסף, ניתן גם לחפש אחר כספים אבודים, מסוגים שונים. כספים אבודים, הם כספים שנשכחו עם השנים, גם כאלו השייכים לאדם שנפטר, ואין מודעות לקיומם. כספים אלו, יכולים להימצא בקרן פנסיה, קופת גמל, פוליסות ביטוח, חשבונות בנק וכן בחסכונות פנסיוניים שונים. לדוגמה: חסכון שנפתח על שימכם, ללא ידיעתכם, על ידי קרוב משפחה.

 

מקרים בהם נמצאים כספים אבודים

ישנם מקרים שונים, שקיומם מעיד על הימצאותם של כספים אבודים:

  • במקרה של החלפת כתובת מגורים, ללא עדכון משרד הפנים.
  • במקרה של החלפת מקום עבודה, כאשר המעביד, מפקיד את כספי הפנסיה בחיסכון פנסיוני אחר, ממקום העבודה הקודם.
  • במקרה של החלפת בנק.
  • במקרה של החלפת שם, במשרד הפנים.
  • במקרה של כפל ביטוחים, כלומר – כאשר קיימים שני ביטוחים שונים, משתי חברות ביטוח שונות, עבור אותו אדם, וקיים בהם כיסוי, על רכיב ביטוחי זהה.
  • במקרה של פתיחת חסכון או קופת גמל על שימכם, ללא ידיעתכם, על ידי קרוב משפחה.

 

כדאי להיזהר

כאמור, הר הכסף הינו מנוע חיפוש חינמי, הקיים לשירות הציבור. אולם, ישנן חברות רבות, המציעות חיפוש אחר כספים אבודים, תוך ניצול תמימותו, וחוסר הבנתו של האזרח, בתחום הפיננסי. חברות אלו, גובות תשלום על שירות הניתן בחינם. בהקלדה של מילות החיפוש: הר הכסף, מגיעים בתוצאות, גם לחברות אלו, הקוראות לעצמן בשמות מנוע חיפוש זה. לפני הכניסה לאתרים, מומלץ לבדוק היטב, שאכן הגעתם למקום הנכון.

 

לסכום

ברשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון של משרד האוצר, קיימת בין היתר, גם חטיבת חיסכון פנסיוני, האחראית על תחום החיסכון הפנסיוני, וכן על הסדרתו בישראל. כחלק ממדיניות חטיבת החיסכון ובשיתוף עם בנק ישראל, עלו לאוויר 3 מנועי חיפוש שונים, לאיתור סוגי כספים שונים: אתר הר הכסף, אתר הר ביטוח ואתר המסלקה הפנסיונית. 

אתר הר הכסף, מאפשר חיפוש של סוגי כספים שונים, כגון: קרנות פנסיה, פוליסות ביטוח וקופות גמל, חשבונות רדומים וכן כספים של קרובי משפחה שנפטרו. אופן השימוש באתר זה פשוט ביותר, וכל שצריך לעשות הוא, להיכנס לאתר, להקליק על הקישור: "חיפוש כספים על שמי", ולהכניס את מספר הזהות. בתום החיפוש מתקבל דף תוצאות, המכיל את שמות החברות הפיננסיות בהן קיים כסף למספר זהות זה, וכן דרכי יצירת הקשר איתן. הפניה לחברות, נעשית באופן אישי, על ידי כניסה לאתר החברה, לאזור האישי.

מידע נוסף על הר הכסף

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן