הר הכסף – להבין בקלות איפה הכסף

כסף הוא דבר מסובך. כל אחד ואחת מתייחסים אליו באופן שונה, מורכב יותר או פחות. כולם רודפים אחריו במידה מסוימת ורבים אף נמנעים מלנהל אותו. ולראייה היקף הכספים הממתינים בחשבונות העו"ש של הציבור בישראל הגיע לשיא של שנים רבות – 591 מיליארד ש"ח. המשמעות של אי ניהול הכספים היא הפסד תשואה על ההון. המצב אף חמור יותר לפי הנתונים המצביעים על כך שלציבור בישראל יש יותר מ-1.5 מיליארד ש"ח "אבודים". מה זה אומר? ומה עושים עם זה? שירות הר הכסף כאן כדי לסייע.

הר הכסף – על מה ולמה

הר הכסף הוא מנוע לאיתור חסכונות פנסיוניים, פוליסות לביטוח חיים וגם חשבונות בנק. מדובר בשירות ממשלתי שהושק בשנת 2013 ומאז הלך והשתכלל. מטרת השירות להעלות את המודעות לכספים שנותק הקשר איתם ולעודד את החוסך לנהל את כספו ולהיות מודע לאופן בו כספו מאורגן.

החיסכון בישראל נחלק לשתי קבוצות עיקריות: חיסכון פנסיוני וחיסכון שאינו פנסיוני. החיסכון הפנסיוני הוא זה הנחסך כמתחייב מחוק פנסיית חובה ומנוהל באמצעות מכשירים פנסיוניים כדוגמת קרן פנסיה, קופת גמל וביטוח מנהלים. מדובר בחיסכון שאינו נזיל, ברוב המקרים, והוא שמור לתקופת החיים שלאחר העבודה, קרי, גיל 60 (לפחות) ואילך. החיסכון שאינו פנסיוני הוא זה שנמצא בחשבונות העו"ש ובהשקעות שונות. מדובר בחיסכון שהוא נזיל, ברוב המקרים, והוא מושקע לטווחי זמן משתנים בהתאם לצרכיו ולרצונו של החוסך.

שירות הר הכסף ניתן באמצעות אימות זהות על ידי הזנת פרטים והפקה של דו"ח דיגיטלי המפרט את המקומות בהם נמצא על שמכם כסף במסגרת החיסכון הפנסיוני, ביטוח חיים (מאחר ולעתים כולל גם הוא מרכיב של חיסכון) וחסכונות אבודים אחרים. אלה חסכונות שנותק איתם הקשר, כלומר, הגוף המנהל לא הצליח ליצור קשר עם בעל החשבון או הפיקדון, או שבעל החיסכון נפטר ויורשיו אינם דרשו את החיסכון. במקרים אלה, הר הכסף יוכל לאתר עבורכם את הכספים שלא ידעתם על קיומם כלל.

מה חשוב לשים לב ואיך לפעול

כדאי למקד את תשומת הלב בניתוח דו"ח של הר הכסף בשני היבטים: איתור הכספים האבודים וניהול וארגון החסכונות הקיימים. כלומר, בראש ובראשונה וודאו שאתם מודעים לכל הכספים הרשומים על שמכם. סביר להניח שאם יש לכם כספים שאינם ידועים לכם, אזי הם אינם מושקעים בצורה המתאימה לצרכים שלכם.

לאחר מכן, חשוב לוודא כי כלל החיסכון הידוע לכם מאורגן ומסודר בהתאם לצרכים שלכם. וודאו שאין כפל קופות וקרנות חסכון המקשה על ניהול הכספים על ידכם. בדקו שדמי הניהול שאתם משלמים הם סבירים ותואמים את הממוצע בשוק לפחות. וכמובן פנו לחברות המנהלות את החסכונות שלהם כדי לוודא שהכספים מושקעים במסלולים המתאימים לפרופיל הסיכון שלכם. בבדיקות האלה תוכלו להתבסס על הדו"ח של הר הכסף ולפעול בקלות דרך סוכן הביטוח שלכם או ישירות מול הגופים המנהלים.

 

מידע נוסף על הר הכסף

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן