כספים אבודים ומה אפשר לעשות איתם

תמיד נחמד למצוא סכום כסף שהחבאנו בכיס של הג'ינס, נכון? בישראל ישנם חשבונות בנק וחסכונות פנסיוניים המוגדרים כחסכונות אבודים. בדומה לשטר מהכיס של הג'ינס, מדובר בחשבונות וחסכונות שלא בוצעו בהם פעולות לפחות 10 חודשים או כאלה שבעליהם לא אותרו. האם גם אתם בעלי כספים אבודים? באמצעות שירות הר הכסף או הר הכסף 2 תוכלו לוודא שאין באמתחתכם כספים שלא ידעתם על קיומם.

כיצד כספים הופכים לאבודים?

על פי ההערכות יש מעל לשני מיליון חסכונות פנסיונים שאינם פעילים ומעל לחצי מיליון חשבונות בנק או פיקדונות שלא בוצעה בהם תנועה משך מספר חודשים והם מוגדרים כאבודים או רדומים. הסכום הכולל המוגדר כאבוד בישראל, הן בחשבונות הבנקים והפיקדונות והן בחסכונות הפנסיונים עומד בשיעור של מיליארדי שקלים בודדים.

הסיבה העיקרית לחשבונות פנסיוניים שאינם פעילים היא מעבר תכוף בין עבודות כשכיר. בהתאם לחוק פנסיה משנת 2008 על כל מעסיק להפריש משכר העובד לחיסכון פנסיוני. בעקבות כך, מעבר תכוף בין עבודות והיעדר בחירה של העובד להמשיך הפקדות לאותו מכשיר החיסכון הפנסיוני שברשותו, עלולים להביא למספר חשבונות פנסיוניים שהופקדו אליהם כספים באופן חלקי ולאחר זמן מה הוגדרו כחשבונות שאינם פעילים.

זאת ועוד, חשבונות ופיקדונות בנק רדומים הם תולדה של שני תרחישים עיקריים. האחד, כאשר אדם מסוים פותח תכנית חיסכון או פיקדון עבור ועל שם אדם אחר. למשל, סבתא הפותחת תכנית חיסכון לנכדה בגיל בר מצווה. חשבונות אלה הם בעלי פוטנציאל לשכחה במרוצת השנים. הסיבה השנייה נוגעת למקרה של פטירת אדם המשאיר אחריו חשבון בנק העובר על שם יורשיו, ואלה אינם בהכרח מודעים לכך.

איך מאתרים כספים אבודים?

איתור הכספים האבודים הוא פשוט ויעיל באמצעות השירות הר הכסף. תחילה השירות אפשר איתור של חסכונות פנסיוניים שאינם פעילים בלבד, ומאוחר יותר הורחב השירות במה שכונה אז הר הכסף 2, ואפשר איתור של פיקדונות או חשבונות אבודים רדומים וגם חשבונות על שם אדם שנפטר.

האיתור מבוצע בצורה פשוטה ויעילה, באמצעות הזנת מספר פרטים מזהים שלאחריהם תקבלו דו"ח הכולל פירוט של החשבונות או החסכונות האבודים על משכם. בערת הדו"ח תוכלו ליצור קשר עם הבנק או הגוף בו החשבון או החיסכון מתנהל ולדרוש את השבתו אליכם.

ומה אפשר לעשות עם כספים אבודים?

ישנה חשיבות גדולה לאיתור הכספים האבודים. חשבונות בנק לא פעילים עלולים להיות ביתרה שלילית הגדלה ותופחת עם הזמן, ולכן חשוב לאזנם ולסגור אותם במידת הצורך. כמו כן איתור כספים ביתרה חיובית עשוי להשפיע על קבלת החלטות כלכליות שונות, למשל:

  • החזר הלוואות קיימות – במידה ולאדם הלוואות שונות, כספים אבודים עשויים להיות הזדמנות טובה לסגירת חובות או לכל הפחות הקטנת תשלום הריבית בגין חוב על ידי צמצומו.
  • השקעה למטרת הגדלת ההון – בסביבת הריבית הנמוכה המאפיינת את השנים האחרונות, חשיבות השקעה הכספים מקבלת משנה תוקף. כספים אבודים ניתנים להשקעה מחדש במסלולים, אפיקים ותוכניות המתאימות לסביבת הריבית הנמוכה ובשאיפה בכדי להשיג תשואה גבוהה על ההון.
  • מטרות אחרות – איתור כספים בסכומים גדולים עשויים להשפיע על קבלת החלטות באופן כללי, מקניית מוצרים מסוימים, דרך שיפור איכות החיים וכלה בתכנון השוטף של כלכלת הבית.

בכל מקרה, בין אם מדובר באיתור של סכומי כסף קטנים או סכומים גדולים יותר, בין אם משפיעים על קבלת החלטות או מהלכי חיים משמעותיים ובין אם לאו, עצם החיפוש אחר הכספים מבטא אחריות אישית כלפי המצב הפיננסי של הפרט ומעלה את המודעות הפיננסית של האדם.

סיכום

מפני שקיימים מספר רב של חשבונות בנקים, חסכונות פנסיוניים או פיקדונות שונים המוגדרים כאבודים וללא שימוש, כדאי לבדוק ולנסות לאתר כספים אבודים כאלה על שמכם. באמצעות שירות הר הכסף והר הכסף 2 תוכלו בקלות לאתר כספים אלה על שמכם או לחלופין על שם אדם שהיה קרוב אליכם ונפטר. אם עברתם בין מספר רב של עבודות או שהינכם יורשים פוטנציאליים של כספים יתכן וכי הסיכוי לאתר כספים כאלו על שמכם הוא גבוה במיוחד. החשיבות באיתור הכספים היא גדולה ומבטאת לקיחת אחריות פיננסית אישית. במידה ואיתרתם כספים על שמכם תוכלו להשקיע מחדש את הכספים, פעולה כמעט הכרחית, במיוחד בתקופה ארוכה של ריבית נמוכה, בה כספים המופקדים בפיקדונות ובבנקים אינם מניבים תשואה הולמת.

 

מידע נוסף על הר הכסף

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן