כספי פנסיה אבודים

רוב האזרחים, מפרישים בכל חודש סכום כסף, לחסכון פנסיוני, בתוספת לסכום נוסף, שמופרש על ידי המעסיק. הסכומים מופרשים עד לגיל פרישה: 67 לגברים ו – 64 לנשים, נכון להיום. אך יכולים להיות בנוסף, גם כספים שנחסכו במוצרי חיסכון שונים או בגופים אחרים, ללא ידיעת האזרח. סוגי כספים אלו, יכולים להיות חיסכון או אפילו קופת גמל, שנפתחה על ידי קרוב משפחה. כמו כן גם, ביטוח מנהלים הקיים במקום העבודה הקודם, או חיסכון ארוך טווח.

 

מוצר פנסיוני

מוצר פנסיוני, הוא מוצר הכולל שני רכיבים: חלק אחד של חסכון לטווח ארוך, שאותו ניתן למשוך כקצבה בגיל הפרישה, וחלק שני של ביטוחים – ביטוח חיים וביטוח אובדן כושר עבודה. כל הפקדה חודשית המתבצעת לחסכון הפנסיוני, מתפצלת לרכישת ביטוחים, ולחסכון המתנהל בשוק ההון וצובר תשואה.

הפקדה לחסכון פנסיוני, מורכבת משלושה חלקים: הפקדת המעסיק, הפקדת החוסך והפקדה לפיצויים שהם חלק מהפנסיה. עצמאים מפקידים עבור עצמם.

 

מהם כספי פנסיה אבודים

ישנן מספר אפשרויות שבגינן נשכחו כספי פנסיה:

  • החלפת מספר מקומות עבודה ועקב כך שינוי מיקומו של החסכון הפנסיוני.
  • החלפת חשבון בנק.
  • החלפת כתובת מגורים, ללא עידכון במשרד הפנים.
  • קיומו של ביטוח נוסף – פרטי, מעבר לביטוח הקיים דרך מקום העבודה.
  • פתיחה של חסכון או קופת גמל על שימכם ללא ידיעתכם, על ידי קרוב משפחה.

חשבון פנסיוני שאיננו פעיל מוגדר כחשבון שלא הופקדו או נמשכו ממנו כספים במשך שנה לפחות. 

 

מעקב אחר כספי הפנסיה דרך אתר החברה

כניסה לאתר החברה, המנהלת את כספי הפנסיה, מאפשרת מעקב אחרי כספי הפנסיה. הכניסה נעשית לאזור האישי באתר, ומאפשרת קבלת מידע, על כל המוצרים הקיימים באותה חברה – הפעילים ואלו שאינם פעילים. הכניסה כרוכה בתהליך זיהוי, הכולל הכנסת מספר פרטים מזהים. 

 

האזור האישי

האזור האישי, מאפשר קבלת מידע רב, על המוצרים הפנסיונים הקיימים. לדוגמה: מידע על ההפקדות החודשיות שהתקבלו, המאפשר לוודא שההפקדות לקרן הפנסיה או לקרן ההשתלמות, נעשות כסדרן. בנוסף, ניתן לבדוק גם את הפרמיות והתשלומים המתקבלים. 

 

חברות המנהלות את כספי הפנסיה

חלק מהחברות המנהלות את כספי הפנסיה, אף מאפשרות לצפות בנתונים נוספים. נתונים כגון: צפי לגבי שיעור הפנסיה החודשית, שתתקבל בעת הפרישה, וכן שיעור פנסיית נכות ושארים שקרן הפנסיה תעניק, במקרה של נכות או מוות.

באזור האישי ניתן גם לצפות במידע לגבי פוליסות ביטוח קיימות ואילו כיסויים הן מעניקות.

 

המסלקה הפנסיונית

"אתר המסלקה הפנסיונית" הוא יוזמה של משרד האוצר ומפוקח על ידיו. האתר הוא מנוע חיפוש אינטרנטי, המאפשר לכל אזרח ישראלי, לקבל תמונת מצב מלאה ועדכנית, על החסכונות הפנסיונים הקיימים עבורו, בתשלום סמלי חד פעמי או בתשלום שוטף. האתר מעביר מידע מכלל גופי הביטוח, כגון: קרנות הפנסיה, קופות הגמל, ביטוחי המנהלים וקרנות ההשתלמות. באמצעות האתר ניתן לקבל: 

  • מידע על כלל המוצרים הפנסיונים הקיימים, עבור מספר זהות מסוים, המתנהלים בכל הגופים הפנסיונים הקיימים בארץ.
  • מידע על המוצרים הפנסיונים, המתנהלים בגוף מסוים.
  • מידע על יתרות כספי הפיצויים, המופקדים לזכות מספר זהות מסוים.

 

בנוסף, ניתן גם לבצע מספר פעולות כגון: משיכת כספים מהחיסכון הפנסיוני, שינוי מסלול חיסכון ועוד. 

 

הר הכסף

במקרה ואחת או יותר מהאפשרויות שבגינן נשכחו כספי פנסיה תואמת את מצבכם, כדאי לערוך חיפוש של כסף אבוד, דרך אתר "הר הכסף". הר הכסף הוא מנוע חיפוש אינטרנטי שמופעל על ידי משרד האוצר. האתר מחובר למאגרים של כל חברות הביטוח, הבנקים ובתי ההשקעות הגדולים במשק ומאפשר חיפוש של כספים אבודים, מסוגים שונים.

 

החיפוש בהר הכסף

הכניסה לאתר, כרוכה בהכנסת מספר הזהות, ומענה על מספר שאלות זיהוי, ויכולה להיעשות על ידי כל אזרח, ללא צורך בתשלום. בנוסף, ניתן גם לחפש נתונים על קרוב משפחה שנפטר, בעזרת מספר הזהות שלו.

 

החיפוש באתר

החיפוש באתר עורך מספר דקות, ובסופו מתקבל דף תוצאות. הדף כולל נתונים, עם שמות החברות הפיננסיות בהן מופיע חשבון, על פי מספר הזהות שהוקלד. בנוסף, מתקבלות גם הדרכים, בהן ניתן ליצור קשר, עם החברות הפיננסיות.

 

הפנייה לגופים הפיננסיים

השלב הבא באיתור כספי הפנסיה האבודים, הוא פנייה אישית לכל החברות הפיננסיות המופיעות בדף התוצאות, באמצעות דרכי הקשר. אמצעי הקשר הנוח ביותר לכניסה, הוא דרך האזור האישי, באתר החברה הפיננסית, בה מתנהלים הכספים. באזור האישי, ניתן לראות את הכספים הפעילים, וכן את הכספים הרדומים, הקיימים על שימכם. בנוסף, ניתן גם לראות ,את כל התשלומים החודשיים המשולמים, והפרמיות עליהם.

 

כספי פנסיה אבודים שנמצאו

במקרה ונמצאו עבורכם כספי פנסיה אבודים, ניתן למשוך את הכספים, ולהסתכן בתשלום קנס, על משיכה מוקדמת. ניתן גם, לאחד את הכספים עם קופת פנסיה פעילה קיימת, ובכך לחסוך דמי ניהול כפולים, ובכך, להגדיל משמעותית את הקצבה החודשית.

 

האינטרס של החברות הפיננסיות

החברות הפיננסיות בהן אנו חוסכים את כספי הפנסיה שלנו, מרוויחות מכך שאנו משאירים את הכסף שלנו אצלם, לטווח ארוך. החברות הפיננסיות, יכולות להשתמש בכסף האבוד להשקעות שונות, ולהרוויח עליו תשואה רבה. 

 

החברות הפיננסיות

החברות הפיננסיות, מרוויחות על הכסף האבוד גם דמי ניהול. על פי חוק, דמי ניהול אלו, יכולים להיות מקסימליים, במקרה שהחשבון רדום, כלומר לא הייתה בו פעילות במשך שנה. הכספים האבודים שמצטברים בחברות, מאפשרים להן להציג פרופיל פיננסי מסוים, הגבוה מזה הקיים באמת, ובעזרתו למשוך אליהם לקוחות נוספים.

 

מדוע כדאי לחפש כסף אבוד

כסף אבוד הוא כסף שקיים אך, לא מודעים לקיומו. כסף זה מאבד מערכו, ככל שעובר הזמן, עקב דמי הניהול הנגרעים ממנו. המשימות בחיינו מחולקות לשני סוגים: משימות שצריך לסיים בזמן ומשימות שניתן לדחות. חיפוש כסף אבוד, הוא מסוג המשימות השני. הידע וההכרות של רוב האזרחים, עם התחום הפיננסי, היא בדרך כלל מועטה, והעיסוק בתחום מרגיש מורכב. לרוב האנשים אין תואר או תעודה בתחום הפיננסי, והם מעדיפים שמישהו אחר, יעשה עבורם את העבודה.

 

לסכום

כספי פנסיה אבודים, הם כספים שמסיבות שונות, לא מודעים לקיומם. החיפוש אחר כספים אלו, יכול להיעשות דרך מנועי חיפוש, כגון: אתר המסלקה הפנסיונית – הכרוך בתשלום, והר הכסף החינמי. דף התוצאות המתקבל לאחר החיפוש, מאגד בתוכו את כל החברות הפיננסיות, בהן קיימים עבורנו כספים אבודים. הפנייה לחברות הפיננסיות, נעשית על ידי האזרח – באופן אישי. לאחר מציאת הכספים, ניתן למשוך אותם ולהסתכן בקנס מסוים, או לאחד אותם, עם קרן פנסיה קיימת. לחברות הפיננסיות, המרוויחות מהכספים האבודים, אינטרס ברור להשאיר אותם אצלם. לעומתן, האינטרס של כל אזרח, הוא מציאת כספי הפנסיה האבודים השייכים לו.

מידע נוסף על הר הכסף

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן