מציאת כספי פנסיה – הר הכסף

בעקבות צו הרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק אשר כונן בשנת 2008, נקבע כי לכל מעסיק קיימת החובה לבטח את עובדיו השונים בביטוח פנסיוני, כלומר להקים עבורם קרן פנסיה כחלק מעבודתם במסגרת משלח ידו, כמו גם כי חובה זה אוניברסלית ואינה תלויה בוותק העובד או לחליפין בדרגתו במסגרת מקום העבודה.

לפיכך, נוצר מצב כי עובדים רבים אשר פעלו במסגרת עבודה זמנית או עבודה נקודתית, איבדו מעקב או כלל לא ידעו כי קיימת להם קרן פנסיה, כאשר לנוכח צמיחתם של כספים אלו הם עלולים לגלות כיום, למעלה מעשור לאחר שכונן אותו צו, כי קיימת להם קרן פנסיה אשר תפחה וגדלה לממדים שכעת הם יכולים לשנע או לשייך לקרן הפנסיה המרכזית שלהם. 

מצב אשר בעת האחרונה הפך לפתיר ובר תיקון יותר משהיה בעבר, לאור שירות ייחודי המובא בחסות גיבור לא צפוי בעליל – משרד האוצר.

החשיבות שאיתור כספי פנסיה מן העבר

כמו כן, בטרם נפרט אודות האופן בו ניתן לגשת ולעשות שימוש באותו הון אבוד, חשוב לציין מלכתחילה מדוע קיים צורך וחשיבות לאתר את אותם כספים מלכתחילה, כאשר לעתים עלולים בעלי הון שכזה לבטלו בתואנה כי מדובר בסכומים מזעריים ופעוטים אשר אין להם משמעות לנוכח היותה של אותה עבודה זמנים ותו לא.

לכן, יש לציין כי כספים אשר מצויים בקרנות פנסיה אינם הון אשר שוכב ונותר כשהיה, אלא ממון שצומח ותופח מדי יום ביומו, כאשר הודות לריבית דריבית שהוא צובר וגודל עימה ולאורה, עלולים כספים אשר נשכחו לפני עשור לעתים אף להכפיל את עצמם ולגדול פי כמה מונים מאשר היו בעת הפקדתם הראשונית, בעיקר לנוכח העשור חסר התקדים אשר עבר על שוק ההון בעודו שובר את שיאיו שלו חדשות לבקרים.

 

רכיב הפנסיה

כמו כן, רכיב הפנסיה, קרי הסכום שמופרש למען קרן הפנסיה, כתרכובת של אחוזון מתלוש השכר מצד העובד כמו גם תוספת אשר ניתנת על ידי המעסיק, מהווה אחוזון בלתי מבוטל מתלוש השכר של כל עובד, כאשר קיום קיימת חובה להפריש לא פחות מ- 18.5% מתלוש השכר לטובת חיסכון פנסיוני, כאשר רק 6% מכך באים על חשבון העובד כאשר היתרה מגיעה מצידו של המעסיק.

לכן, יכול אדם אשר עבד למשך כשנה בעת ההיא ובמיוחד בעת האחרונה, להיחשף לסכום שמהווה כ- 20% מכלל המשכורת שצבר לזכותו בתקופת עבודתו, אשר מהווה בערך כ- 2.5 משכורות שהוא כרגע פשוט לא מממש. 

 

הפתרון – איתור כספי פנסיה באמצעות הר הכסף

בהמשך לכך, לאור המשמעות הרבה שקיימת לאותם כספים אשר אילולא ידרוש אותם בעליהם ימשיכו להעלות אבק במרתפים החשוכים בהם הם מאופסנים וגדלים, משרד האוצר החל בשנת 2012 לאור החלטה אשר ניתנה באמצע העשור טרם לכן (2005) להריץ פרויקט אינטרנטי אשר תכליתו ומטרתו היא חשיפת הציבור הישראלי לכלל הממון והכספים אשר קיימים לו ושמשויכים לשמו.

שמו של הפרויקט המהפכני הזה אשר מאז שימש אלפי ישראלים רבים בעודו משיב להם לא פחות מ- 15,000,000,000 ש"ח(!) הוא הר הכסף, כהקבלה להררי הכסף אשר שוכבים ללא מעש ומבלי שבעליהם מודעים להם כליל.

 

סוג האינפורמציה שמתקבלת מהר הכסף והמניע של משרד האוצר

כמו כן, באמצעות שימוש באותה פלטפורמה יכול בעליהם החוקיים של אותם כספים לגשת לכספי פנסיה, קרנות השתלמות, חשבונות בנק, פוליסות ביטוח חיים ועוד הון אשר נצבר לזכות שמו ו/או לזכות קרוביו מדרגה ראשונה, במיוחד עבור אילו אשר אינם עוד בחיים.

 

השבת ממון שהושג בעמל

מטרת הצעד פרט לצדק הרב שנלווה להשבת ממון שהושג בעמל ויגיעה אישית לבעליו החוקיים, היא חיזוק יכולתם הכלכלית של הציבור הישראלי, על מנת למנוע את היסמכותו והישענותו על סיוע ממשלתי ומדיני אשר הפך בשנים האחרונות לכבד יותר ויותר כאשר ביטוח לאומי נאלץ לממן חלקים גדולים יותר באוכלוסייה.

 

החידוש הטכנולוגי כחלק מהר הכסף

בנוסף לכך, גולת הכותרת בשימוש בהר הכסף, כמו גם עצם העובדה שבזכותה מתאפשר הפרויקט השאפתני הזה מלכתחילה, היא שאילו בעבר היה על אדם לעבור גוף גוף ולברור בין כל 97 גופי ההשקעות הקיימים בישראל (על פי נתוני משרד האוצר) שמנהלים את כספי הציבור, בעודו תר ומחפש אחר כספים אבודים, כעת מתאפשר לאדם המחפש את ממונו לגשת באופן בלעדי ונקודתי למסד הנתונים של משרד האוצר אשר משיב לו באמצעות פלט ייחודי המניב תשובה מהיר בעניינו.

 

לחסוך את מלאכת החיפוש

כלומר, כיום יכול אדם לאחר בחינה קצרה ועניינית לחסוך את מלאכת החיפוש הארוכה אשר הייתה מנת חלקו טרם לכן, כאשר לאחר מכן עליו להמשיך את המשך הבירור והחיפוש אל מול הגוף ובהתאם לממצאים שמשרד האוצר העניק לו, על מנת להשיב את שליטתו ולחדש גישה לעבר הון אשר הוא כלל לא ידע שקיים לו ולזכותו.

 

שכיחות התופעה

זאת ועוד, כי שכיחות התופעה של אובדן כספים על ידי ציבור העובדים הישראלי הינה שכיחה בהרבה מאשר הישראלי הממוצע סבור. משרד האוצר טוען כי רוב אזרחי ישראל מחזיקים בזכאות לחשבון רדום אשר משויך להם והם בעליו כדת וכדין. 

כמו כן, ישנם מאפיינים רוחביים אשר נוגעים לרוב לבעלי הון אבוד, כאשר לאור זאת ניתן לאפיין 4 צעדים אשר אילו אחד מהם נכון בעבורכם, קיימת סבירות לא קטנה כי גם עבורכם מסתתר הון שעלול להתגלות גדול משמעותית משהייתם משערים.

 

חשוב להכיר

כלומר, אילו החלפתם חשבון בנק בשלב כלשהו בחייכם, כמו גם במידה וקרוב משפחה שלכם נפטר בטרם הסדרתם עד תום את ענייניו הכלכליים, או אילו רכשתם פוליסת ביטוח בנוסף לביטוח אשר רכשתם מטעם עצמכם, בנוסף לקיום עבודה רציפה ומסודרת בקרב משלח יד אשר הפריש עבורכם כספים לחיסכון פנסיוני ודומיו – קרן השתלמות, ביטוח מנהלים, פק"מ וכן הלאה, ייתכן כי הבדיקה הקצרצרה תותיר אתכם כאדם אשר הפסדו יצא בשכרו. 

 

איתור דמי ניהול של קרן הפנסיה כחלק מבדיקת הר הכסף

זאת ועוד, כי כחלק מהבחינה אשר נעשית במסגרת הר הכסף, יכול עורך הבחינה להיחשף לנתונים אשר הינם בבת עינו של כל אדם בישראל, כלומר – גובה דמי הניהול אשר נגבים ממנו עבור קרן הפנסיה, באמצעות בחינה מאוחרת בקרב אותן חברות לאור אותם ממצאים. 

הסיבה לכך היא בישראל קיימות לא פחות מ- 35 קרנות פנסיה שונות המנהלות את כספי הציבור, כאשר הן נבדלות זו מזו לא רק ברמת השירות והתשואה שהם מציעים עבור כספי הפנסיה, כמו גם בדמי הניהול שכל אחד גובה לעומת השנייה. 

 

קרנות פנסיה אבודות

כמו כן, בעבור "קרנות פנסיה אבודות", שמן של קרנות אשר הופקד בעבורן בעבר סכום אך כזה אשר פסקה ההזרמה אליו (בין אם לנוכח הפסקת תעסוקה או מפאת פתיחתה של חדשה) למשך חצי שנה שלמה, העובדה הזו חשובה שבעתיים, שכן לעתים רבות נוטות קרנות פנסיה להגדיל ולהעצים את דמי הניהול בעבור קרנות אשר לא ממשיכות להזרים את כספם כפי שעשו טרם לכן, כאשר לנוכח זאת ייתכן כי עמלכם ועבודתכם בעבר משמשת כיום כמכונת כסף עבור אותן קרנות פנסיה, אשר חולבות את החיסכון שלכם שללא לצורך, ושלא בצדק. 

 

כיצד נעשה החיפוש במסגרת הר הכסף?

בהמשך לכך, עתה משהברנו את הצורך הרב שקיים באיתור והשגת גישה לכספי הפנסיה האבודים, שלכם או של קרובי משפחתכם שנפטרו, בין אם על מנת לפדות אותם לעת גיל פרישה, או שמא למען ניודם לעבר קופתכם הנוכחית, זו אשר אתם מפקידים בה את מרבית כספיכם ושנגבים עבודה (ככל הנראה) דמי ניהול נמוכים ותחרותיים יותר, נעסוק כעת באופן בו תוכלו לממש את זכותכם. 

 

שלב ראשון במסע

לכן, שלב ראשון במסע למען השבת הממון האבוד מתחיל בהגשת פנייה על ידי הממשק שהכין משרד האוצר – הר הכסף, אשר באמצעותו יכול כל אדם לאחר הזנת פרטים שרירותיים כדוגמת מספר תעודת זהות ותאריך הנפקתה, כמו גם האם קיים ברשותו דרכון והאם יצא מן הארץ ב- 3 השנים האחרונות, יכול להיחשף לסיכוי הראשוני שקיים בעבורו למציאת ממון שלא ברשותו הנוכחית.

לאחר מכן, בהינתן ואכן קיים ממון אשר נסתר מעיניו עד כה, הפלט יוצג כמיקומי הקופות השונות שקיימות לאותו אדם, מבלי לחשוף את הסכום הקיים בהם. כלומר, יופיע למחפש פירוט כלל הקופות הרשומות על שמו, כמו גם המקום אשר מנהל אותם, קרי שם בית ההשקעות שתחתיו הם נמצאים, ולבסוף גם דרך ההתקשרות עימם, כך שיוכל ליצור עימם קשר על מנת להשיב את ממונו האבוד.

כמו כן, יש לציין כי לכל מספר תעודת זהות קיימת היכולת לערוך אך ורק 10 חיפושים עבור מספר תעודת הזהות האישי שלו, לכן מומלץ הן לייצא את המידע חיצונית מאתר משרד האוצר על מנת למנוע שימוש מיותר בחיפוש זה, כמו גם לערוך חיפוש זה בסום שכל. 

המשך ההליך לאחר שהתקבל המידע הרלוונטי 

לאחר מכן, המשך סיום ההליך כרוך בפנייתו של בעל ההון לעבר אותו גוף השקעות אשר הר הכסף אפיין כמנהלה של הקופה, כאשר באמצעות שיח עם אותו גוף השקעות ובהתאם לקבוע בעבור אותה קרן פנסיה, כלומר האם היא שייכת למנוח או לאדם המבצע את הפנייה, יוכל בעלה החוקי לשנע אותה, לפדות אותה, או להותיר אותה על כנה, כעת שהינו מודע לקיומה ולאופן בה היא מתנהלת. 

בנוסף לכך, משניתן הפלט, יכול המחפש לבחור בין הדפסת המידע, הורדתו כטבלת אקסל, או שליחתו לכתובת מייל מטעמו, בין אם טרם החליט כיצד מעוניין לנהוג עימה או בין אם למען הבאת מידע זה כאסמכתה בעת בה יבחר להתקשר עם אותה חברה. 

לסיכום – חיפוש קרנות פנסיה כהליך שאף אדם לא חף ממנו

כפי שניתן להבחין מן הכתוב לעיל, קרנות פנסיה מהווים חלק בלתי נפרד מההון שאדם צובר למענו בחייו הבוגרים, כחלק ממגוון משלחי היד בהם הוא לוקח חלק, כמו גם כי לאור שינוי ברגולציה שחל ראשית ב- 2008 עם חיוב המעסיקים להעניק לכל עובד קרן פנסיה משלו, כמו גם ב- 2012 כשהחל משרד האוצר לאפשר לכלל אזרחי ישראל להיחשף לממון שקיים להם ושאינם מודעים לו, כי קיים יסוד סביר להניח כי גם לכם קיים סכום אשר מתחבא לו איי שם, גם אילו לא הייתם מודעים לכך.

 

מלאכת החיפוש בעבור אותו הון

כמו כן, מלאכת החיפוש בעבור אותו הון הפכה לקלה ופשוטה יותר מאי פעם, כאשר החיפוש כולו אורך פחות מדקה אחת מלאה, אשר מפרידה ביניכם לבין הידיעה שמא יש בידכם כספים שיוכלו לשמש אתכם לגיל פרישה, ולעתים כבר בעת הזו, כאשר מדובר בהון של אדם שהלך לעולמו, או בקרנות וקופות גמל ישנות שעברה עבורם תקופת הצינון שמונעת שימוש בהם.

לכן, מכיוון שאילו היו אומרים לכם שבדקה אחת של תעסוקה אתם יכולים ללא כל עלות לקבל גישה להון ששייך לכם סביר להניח כי הייתם ממשים זאת, מומלץ במידה רבה לקיים את הבדיקה בהקדם האפשרי.

כל המובא לאיל אינו מהווה ייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו, נתוניו, מצבו הכספי, נסיבות ומטרות השקעתו המיוחדות של כל אדם, או תחליף לייעוץ כאמור. אין לראות בכל האמור המלצה ו/או ייעוץ מקצועי מכל סוג. כל הפועל על סמך הכתוב עושה זאת על אחריותו בלבד. ט.ל.ח

מידע נוסף על הר הכסף

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן