מימון תמ"א 38

האדמה תרעד?

מדי פעם כשאנחנו פותחים את הרדיו אנחנו נקלעים למקבץ פרסומות, הפרסומות משתנות, בהתאם לזמן ולתקופה אך ישנן פרסומות שחוזרות על עצמן כבר שנים. כל פעם בטון דיבור שונה, בדמויות שונות ומזווית שונה, אך הנוסח הקבוע שאינו מרפה הוא הנוסח, ישראל מתכוננת לרעידת אדמה, זה לא עניין של האם זה עניין של מתי. הפתרון – תמ"א 38.

אז רבים מאתנו כבר שמעו את המשפט הזה בכל מקום מאז היותנו קטנים, בגן, בתרגילים בבית הספר, ברדיו, בטלוויזיה ובתשדירים הקופצים למול עיננו במחשב. פרסומות אלו אינן עניין של מה בכך, הן חלק מהתכוננות רחבה וגדולה של מדינת ישראל לרעידת אדמה עתידית שעלולה ויש אומרים שבאופן וודאי תפקוד את ישראל בשנים הקרובות.

באותו רדיו שאנו שומעים את הפרסומות אנו גם שומעים מדי פעם על רעידות אדמה גדולות וקטנות המתרחשות ברחבי הגלובוס. חשוב לדעת שבעולם ישנם לוחות טקטוניים ובניהם נמצאים שברים, אחד השברים המפורסמים ביותר הוא השבר הסורי- אפריקני, המקומות שהשבר עובר בקרבתם הם מקומות המועדים לרעידות אדמה ובעלי הסיכון הגבוה ביותר.ישראל יושבת בקרבת השבר הסורי אפריקני ולכן היא מועדת לרעידת אדמה גדולה.

כחלק מההתמגנות לקראת רעידת אדמה עתידית בישראל אושרה בשנת 2005 תכנית המוכרת לציבור בשם תמ"א 38, ראשי תיבות של תכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים.

 

תמ"א 38

ישנם בניינים שנבנו עד 1980 ואינם חזקים מספיק ולכן ישנו חשש שבמקרה של רעידת אדמה אפילו לא חזקה מאוד, הם יקרסו על תושביהם ויגרמו לנזק קשה וגבוה למדינת ישראל ולתושביה.

לכן אישרה ממשלת ישראל את תמ"א 38 לחיזוק מבנים אלו.

התהליך עובד בצורה כזו, בניין ישן שנבנה עד 1980 עובר חיזוק ושיפוץ על ידי חברה קבלנית כלשהי.

במהלך השנים מתוך רצון להעלות את מספר המבנים שיעברו שיפוץ למניעת קריסה ברעידת אדמה, הוספו תמריצים המוצעים לדיירי המבנה כדי לגרום לכך שהם יצאו בעלי רווח מהעסקה ולא רק שביתם ימוגן מפני רעידות אדמה.

זאת אומרת כאשר דיירי בניין מסוים מחליטים על עשיית תמ"א 38 בבניינם, הם יכולים לבחור הטבה שתינתן להם בנוסף.

הטבות שקיימות הן למשל, הוספת מרפסת, חניה, חדר בבית ומעליות בבניין, יש לציין שמכיוון שהבניינים ישנים הם אינם מכילים דברים אלו והוספתם ממריצה את הדיירים וגורמת להם לרצות לעשות תמ"א 38 לבניינם.

 

מי מממן את עלויות תמ"א 38?

נשאלת שאלה, כדי לשפץ את הבניין ולהוסיף לו את ההטבה שמגיעה לדיירים יש צורך בתקציב גבוה מאוד והרי הובטח לדיירים שהדבר לא יעלה להם שקל ושהם אינם צריכים להוציא כסף מכסם.

התשובה היא שהיזם או החברה הקבלנית שמשפצת את הבניין היא שנושאת בעלויות השיפוץ אך היא מרוויחה מכך, למשל ישנן חברות קבלניות שבמהלך השיפוץ מוסיפות עוד קומות ואז יש להם בתים חדשים למכירה וכך הם מחזירים לעצמם את הכסף שהשקיעו.

מידע נוסף על הר הכסף

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן