איתור כספים אבודים חינם משרד האוצר

כספים אבודים הינם כספים ללא דורש, שבעליהם אינם מודעים לקיומם או שנשכחו. על פי ההערכת משרד האוצר, יש כיום למעלה מ-10 מיליארד שקלים, של כספים אבודים. כספים אלו נמצאים: בחברות הביטוח, קרנות הפנסיה, קרנות ההשתלמות וקופות הגמל. רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון של משרד האוצר, מפעילה שלושה מנועי חיפוש אינטרנטיים: הר הכסף, הר ביטוח, והמסלקה הפנסיונית. בכל אחד ממנועים אלו, ניתן לחפש סוג שונה של כספים אבודים.

 

כספים אבודים

כספים אבודים, כשמם כן הם, כספים שנשכחו עם השנים, או שאין מודעות לקיומם. כספים אלו יכולים להיות: קרן פנסיה, קופת גמל או חסכון פנסיוני אחר, פוליסת ביטוח, חשבונות בנק, ועוד. כספים אבודים, יכולים גם להיות שייכים, לאדם שנפטר.

 

מקרים של כספים אבודים

ישנם מספר פרמטרים, שעל פיהם ניתן לדעת, האם קיימים כספים אבודים, לדוגמה:

  • במקרה של שינוי מקום עבודה, והפקדת כספי הפנסיה לעובד, בחסכון פנסיוני השונה ממקום העבודה הקודם.
  • במקרה של החלפת חשבון בנק.
  • במקרה של החלפת כתובת מגורים, ללא עדכון משרד הפנים.
  • במקרה של כפל ביטוחים – כלומר, שני ביטוחים מחברות ביטוח שונות, הנרכשים על ידי מבוטח אחד, וקיים בהם כיסוי על רכיב ביטוח זהה.
  • במקרה של החלפת שם במשרד הפנים.
  • במקרה של פתיחת חסכון או קופת גמל על שימכם ללא ידיעתכם, על ידי קרוב משפחה.

 

"הר הכסף"

הר הכסף הוא מנוע חיפוש חינמי, המאפשר להתחקות אחרי כספים אבודים, הנמצאים בפיקדונות רדומים וחשבונות בנק. איתור הכספים הוא פשוט ומהיר, ויכול להיעשות על ידי כל אחד, באמצעות הכנסת מספר זהות למערכת. בסיום החיפוש, המערכת מנפיקה דף תוצאות, הכולל את רשימת החברות הפיננסיות, בהן נמצאים הכספים. בנוסף, הדף גם כולל את דרכי יצירת הקשר עם חברות אלו.

 

פניה לחברות הפיננסיות

הפניה לחברות הפיננסיות, היא אישית, ונעשית על ידי כניסה לאזור האישי בחברה. הכניסה לאזור זה, מאפשרת צפייה בכל הערוצים, בהם מתנהלים הכספים הקיימים עבור מספר הזהות – הפעילים וכן הרדומים. בנוסף, ניתן גם לצפות בתשלומים החודשיים המשולמים, והפרמיות עליהם, וכן בפוליסת הביטוח ובכיסויים שהיא מעניקה.

 

מגבלות הר הכסף

מערכת הר הכסף, פועלת בשקיפות מלאה מול האזרח, אך יש למערכת מספר מגבלות. אתר הר הכסף, מגביל את האיתור ל-10 חיפושים, למספר זהות. בנוסף, דף התוצאות שמתקבל, מאפשר צפייה בנתונים ולא ערכית שינויים. שינויים, ביטולים ומשיכת כספים, ניתן לעשות רק מול החברות הפיננסיות עצמן.

 

"הר ביטוח"

מנוע חיפוש נוסף שהעלה משרד האוצר לאינטרנט, הוא הר ביטוח. הר ביטוח, הוא מנוע חיפוש חינמי, לאיתור פוליסות ביטוח. בהכנסת מספר זהות, גם של אדם שנפטר, יוציא האתר דף תוצאות, המכיל רשימה של פוליסות ביטוח, הרשומות על מספר זה. בדף התוצאות, יופיעו גם פרטים נוספים על הפוליסות, כגון: תקופת הביטוח, המחיר ששולם על הפוליסה,  וכן זהות החברה בה קיים הביטוח. באתר גם מחשבונים, להשוואה בין פוליסות ביטוח דומות, מחברות שונות.

 

מנוע החיפוש הר ביטוח

מנוע החיפוש הר ביטוח, מאתר: ביטוח חובה, ביטוח רכב מקיף וצד ג', ביטוחי חיים, וכן ביטוח בריאות. בנוסף מאתר המנוע גם: ביטוח מקיף לדירה, ביטוח מקיף לבית עסק וכן ביטוח למקרה מוות ללא חיסכון.

 

כפל ביטוחים

החיפוש בהר ביטוח יעיל במיוחד, במקרים של כפל ביטוחים. כפל ביטוחים, הוא מצב בו למבוטח קיימות מספר פוליסות ביטוח, מכמה חברות ביטוח שונות, עבור אותו רכיב ביטוח. המבוטח, משלם את תשלומי הביטוח לחברות השונות, אך במקרה של תביעה, יקבל החזר כספי, רק מאחת מהן. כלומר, במצב זה – המבוטח מפסיד כסף רב, ואילו חברות הביטוח, מרוויחות על חשבונו.

בתום החיפוש בהר ביטוח, כדאי להתייעץ עם יועץ מקצועי, שיבצע בדיקה, מה מהביטוחים הכפולים הקיימים נחוץ, ועל מה ניתן לוותר.

 

מדוע נגרם כפל ביטוחים

כפל ביטוחים עלול להיגרם ממספר סיבות, לדוגמה: מבוטח המאמין שתוספת של ביטוחים תכסה אותו באופן מושלם יותר. בנוסף, מאמין המבוטח שתוספת של ביטוח, תפצה אותו ביותר כסף במקרה של תביעה. במקרים רבים, גם חברות הביטוח עצמן, דוחפות את המבוטח לרכוש ביטוחים נוספים, בלי לידע אותו לגבי פרטי הכיסוי הקיימים בביטוח.

 

מגבלות הר ביטוח

באתר הר ביטוח, ניתן לצפות בנתונים, אך לא ניתן לעשות כל פעולה. בנוסף, הנתונים במערכת הר ביטוח, מתעדכנים אחת לחודש, על ידי חברות הביטוח. במידה ונרכש ביטוח כלשהו בסמוך לעדכון, פרטי הביטוח שנרכש, יתעדכנו רק בעדכון הבא, כלומר כעבור חודש. מידע ביטוחי מעודכן, ניתן לברר באזור האישי של חברת הביטוח, וכן כל פעולה של שינוי או ביטול של ביטוח, נערכת מול החברה עצמה.

 

"המסלקה הפנסיונית"

המסלקה הפנסיונית, היא מנוע חיפוש המרכז מידע מכ- 100 חברות פנסיוניות שונות. האתר מאפשר בדיקה, של החסכונות הפנסיוניים הקיימים עבור מספר זהות מסוים. בנוסף, מחפש האתר גם מידע, על המוצרים הפנסיוניים המתנהלים בגוף מסוים, מידע על מוצר פנסיוני מסוים, וכן מידע על יתרת כספי הפיצויים המופקדים. עבור כל חסכון פנסיוני, מאפשר האתר בדיקה של סכומי הצבירה, גובה דמי הניהול, כיסויים ביטוחים קיימים, ותשואות.

 

הכניסה לאתר

הכניסה לאתר דורשת רישום, וישנה אף עלות מסוימת, לכל בקשת חיפוש. החיפוש לוקח 3 ימים, ולאחריו מתקבל מידע מכל הגופים הפנסיוניים, לגבי החסכון הפנסיוני המתנהל אצלם, עבור מספר הזהות שהוכנס.

 

פעולות במסלקה הפנסיונית

באמצעות המסלקה, יכול כל חוסך לבצע בין היתר, גם מספר פעולות: עדכון פרטים אישיים, ביטול ייפוי כוח, העברת כספים ממוצר פנסיוני אחד לשני, שינוי של מסלול חיסכון מסוים, וכן משיכת כספים מהחיסכון הפנסיוני.

 

מעסיקים במסלקה הפנסיונית

מעסיקים יכולים לבצע באתר, את הפעולות הנחוצות, כדי לעמוד בדרישות החוק, לגבי הפקדות פנסיוניות עבור עובדיהם. פעולות כגון: הפקדת כספים לטובת החוסך, העברת הרשימות הנלוות המסבירות כיצד יש לחלק את הסכום בין כל החוסכים השונים, וכן כל המידע שאותו חייב המעסיק לדווח באופן מקוון.

 

כדאי להיזהר

רוב השירות הניתן לאזרחים על ידי מנועי החיפוש השונים, הוא בחינם. ישנם כיום חברות רבות, המציעות חיפוש אחר הכספים האבודים, ומנצלות את תמימות האזרח, בגביית כספים רבים, עבור שירות הניתן בחינם. חברות אלו, עושות גם לעיתים, שימוש מטעה בשמות מנועי החיפוש השונים, כדי לפתות אזרחים תמימים לפנות אליהם. בהקלדה של מילות החיפוש "הר הכסף" למשל, מגיעים בתוצאות גם לחברות אלו. לפני הכניסה לאתרים השונים, כדאי לבדוק היטב, שאכן הגעתם למקום הנכון.

 

לסכום

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון של משרד האוצר, מפעיל 3 אתרים אינטרנטיים לשירות הציבור: הר הכסף, הר ביטוח, והמסלקה הפנסיונית. בכל אחד מאתרים אלו, ניתן לחפש סוג שונה של כספים אבודים. הר הכסף החינמי, מחפש כספים הנמצאים בפיקדונות רדומים וחשבונות בנק. הר ביטוח, גם הוא חינמי, מאתר פוליסות ביטוח, ואילו המסלקה הפנסיונית, מרכזת מידע מכ- 100 חברות פנסיוניות שונות. אתרים אלו, מאפשרים חיפוש בהכנסת מספר זהות ואף עבור אדם שנפטר. האתרים, לבד מהמסלקה הפנסיונית, מאפשרים צפייה בנתונים אך לא ביצוע פעולות – אותן ניתן לבצע רק באתר החברה בה נמצאים הכספים, באזור האישי.

מידע נוסף על הר הכסף

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן