לחשב מסלול מחדש – על העקרונות בבחירת מסלולי השקעה

הר הכסף הוקם במטרה לסייע לחוסכים ולמשקיעים לעשות סדר בחיים הפיננסיים שלהם ולקדם את ההבנה שלהם בתחומי הביטוח ומכשירי ההשקעה. אחד הנושאים החשובים בניהול הפיננסי כרוך בהגדרה והתאמה של הסיכון שבהשקעה, אותו מבטא מסלול ההשקעה הנבחר, במסגרת קופות הגמל, קרנות ההשתלמות ובמכשירים נוספים.

משוואת הסיכון-סיכוי

בבסיס תפיסת ההשקעות הפיננסיות מונחת משוואת הסיכון-סיכוי. הבנת היחס שבין הסיכון לסיכוי הינה חיונית בכל תהליכי קבלת ההחלטות וניהול התיק הפיננסי של כל משקיע. ככלל, ככל שהסיכון בהשקעה הוא גבוה כך הסיכוי לקבלת תשואה הוא גבוה גם כן. במובן מסוים, עבור נטילת הסיכון מפוצה המשקיע בפוטנציאל תשואה גבוה יותר.

כדי להבין בפשטות את המשוואה הזו אפשר לפנות לתחום שרובנו מכירים והוא נטילת הלוואה מהבנק. אם מדובר בלווה בעל יכולת החזר גבוהה המדורג גבוה במערכות דירוג האשראי ובעל הון חלופי, גם אם אינו נזיל, שיכול לשמש ערבון להלוואה, אזי הבנק ידרוש עבור ההלוואה ריבית נמוכה יחסית. לעומת זאת, אדם אשר מוגדר כלווה בסיכון, מסיבות שונות, או כזה שאין ביכולתו להפקיד ערבון כנגד ההלוואה, הבנק ידרוש עבור השלמת עסקת המימון ריבית גבוהה יותר המבטאת את הסיכון שהוא נוטל.

שפע מוצרים ברמות סיכון שונות

ובחזרה לעולם ההשקעות, הנכסים השונים בשוקי ההון מבטאים רמות שונות של סיכון והר הכסף יכול לעזור לכם לעשות סדר ולהבין טוב יותר את רמת הסיכון המאפיינת את ההשקעות שלכם. בשוקי ההון מבוצע מסחר במניות או באגרות חוב. החשיפה אליהם, כלומר, ההשקעה בהם, נעשית בצורה ישירה או באופן עקיף באמצעות קופות הגמל, קרנות ההשתלמות, קרנות נאמנות, ועוד.

ככלל, מסחר במניות נחשב עתיר סיכון ביחס למסחר באגרות חוב. ההבדל המהותי בין השניים הוא שבהשקעה במניה של חברה מסוימת, המשקיע זכאי לנתח בעלות יחסי בחברה ואילו בהשקעה באגרת חוב המשקיע הוא למעשה מלווה המעניק הלוואה לחברה. בשני המקרים מצבה הפיננסי של החברה משפיע על רמות הסיכון, אך לבעלי אגרות חוב קדימות בהחזרת החוב על פני מחזיקי המניות, במקרה של פשיטת רגל ופירוק החברה.

זאת ועוד, אגרות החוב נושאות ריבית ומועד פירעון ידועים וקבועים מראש ואילו מניות אינן כוללות הבטחה לתשואה מסוימת. עם זאת, בהתאם למשוואת הסיכון-סיכוי פוטנציאל התשואה החיובית בהשקעה במניות של חברה הן גבוהות משמעותית מאלו של אגרות החוב. ובכל זאת, לעתים ניתן למצוא חברות בקשיים מהותיים ולכן תשואת אגרות החוב שלהן מטפסות בעשרות אחוזים, בהתאם לרמת הסיכון שעלתה.

אז איך בוחרים מסלול השקעה?

בכל מכשיר השקעה כמו קופת גמל או קרן השתלמות ניתן לבחור מסלול השקעה. כל מסלול מבטא רמת סיכון מסוימת והוא משלב בין מוצרים שונים הנסחרים בשוקי ההון. מסלול מניות, למשל, הוא בעל סיכון גבוה ואילו מסלול ללא מניות הוא בעל סיכון נמוך. ישנם גם מסלולים משולבים המאפשרים חשיפה מורכבת לסיכון.

בחירת המסלול עליה להיעשות בהתאם לפרופיל הסיכון של המשקיע והוא נקבע בין היתר לפי מצבו הפיננסי, הצרכים העתידיים שלו, טווח ההשקעה ועוד משתנים רבים אחרים. קביעת הסיכון והתאמת המסלול רצוי שתיעשה טרם ההשקעה ותעודכן במהלכה לפי הנסיבות והתנאים שמשתנים לאורך הדרך. מאיפה מתחילים? ההבנה היכן הכספים מושקעים ובאילו מסלולים היא שלב חשוב בעשיית הסדר בתיק הפיננסי שלכם ושירות הר הכסף מאפשר בדיוק את זה.

מידע נוסף על הר הכסף

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן